- Project Runeberg -  Søren Kierkegaard som filosof /
64

(1892) Author: Harald Høffding
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VI. Søren Kierkegaards Filosofi - A. Erkendelsesteori

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

p. 86.)*) (Da Kierkegaard definerer at existere ved at
vorde, siger han konsekvent: Gud existerer ikke, da han
er evig. p. 147. 252.) — Men for Mennesket er
Tilværelsen irrationel, er et Paradox. Paradoxet, det
Urimelige og Modsigende, er efter Kierkegaard ingen
Indrømmelse, men er, som lian udtrykker sig, en »ontologisk
Bestemmelse« (Efterladte Papirer. 1847. p. 18), betegner
Forholdet mellem en existerende erkendende Aand og
den evige Sandhed.

Det maa ogsaa indrommes, at der er etableret et
Paradox ved den skarpe Modsigelse mellem den evige
Sandhed (Tilværelsens evige Afsluttethed i Gud) og den
i stadig Vorden stedte Existents. Ti hvorledes kan fra
noget som helst Synspunkt og for nogen Tanke, om
hvilken vi kunne danne os et Begreb, det staa som
afsluttet, der stadigt vorder? Kierkegaard hævder bestemt,
at »Bevægelse lader sig ikke tænke sub specie æterni«
[o: fra Evighedens Synspunkt, bortset fra Tiden]
(Uvidenskabelig Efterskrift, p. 233), men hvorledes kan da
Gud være vidende om Existentsen, om den hele i Vorden
stedte Tilværelse, da jo »Existents ikke lader sig tænke
uden Bevægelse«? — Der er her paa voldsom Maade
sat to Tanker sammen, hvilke Kierkegaard begge
fordrer fastholdte. Erkendelsesteorien maa sikkert her vende
lians Yndlingsbestemmelse Euten-Eller imod ham og sige:
enten maa Begrebet om det absolute System i Gud være
en Illusion, eller ogsaa maa den stadige Vorden være et
Skin — Kierkegaard behøvede, livis han vilde vælge
det første Alternativ, derfor ikke at opgive sine teistiske
Forudsætninger. Han kunde som andre filosofiske Teister

*) Nogle Sider efter siger Kierkegaard: „Ethvert System maa være
panteistisk, netop paa Grund af Afsluttetheden.” (p. 89.) Deraf
følger den ejendommelige Konsekvents, at Gud er — Panteist!

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 23:55:58 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkegfil/0072.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free