- Project Runeberg -  Søren Kierkegaard som filosof /
103

(1892) Author: Harald Høffding
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VI. Søren Kierkegaards Filosofi - B. Etik - b. Stadierne - β. Den etiske Livsanskuelse

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

for at faa den verdenshistoriske Udvikling i Gang?« Hvor
trøstesløst, om det Højeste skulde være »Generationens
Farvespil, lige som Sildestimens i Havet«, medens »de
enkelte Sild ikke ere stort værd«. Anderledes hvis den
højeste Opgave ligger i og for den enkelte
Subjektivitet: ere Individerne end talløse som Havets Sand, saa
er dog den Opgave at blive Personlighed sat ethvert af
dem. Verdenshistorien maa man da overlade til Gud,
»den kongelige Digter«, som ene kan overse den.
(Uvidensk. Efterskr. p. 115 f.) — »Til Kategorien den Enkelte
er«, siger Kierkegaard med Rette i sin »Rapport til
Historien« (Synspunktet, p. 106), »min mulige etiske
Betydning ubetinget knyttet«.

4. Begrebet den Enkelte som Hovedbegreb i Etiken
svarer til Sætningen: »Subjektiviteten er Sandheden« som
Hovedsætning i Erkendelseslæren. I Analogi med denne
Sætning kunde man da opstille den: Subjektiviteten er
det Gode. Det kommer ikke an paa Indholdet,
Genstanden, man forholder sig til i sin Handlen, eller i
sin Erkenden. men det kommer an paa den indre,
subjektive Bevægelse. Og Kierkegaard har egentligt ogsaa
opstillet denne Sætning, idet han udtrykkeligt erklærer,
at det Gode ikke kan defineres, da det ikke er noget fra
Friheden (Villien, Subjektiviteten) Forskelligt. (Begrebet
Angest. p. 115.) Men den samme formale og inderlige
Villen kunde jo tænkes at have det mest forskellige
Indhold! Dersom Kierkegaard havde villet gøre Alvor af
sit Subjektivitetsprincip i Etiken, saa maatte lian ikke
have isoleret den Enkelte fra alle Virkeligliedsforhold,
alle Forhold til andre Mennesker: ti det er kun her, at
den etiske Subjektivitet kan faa et virkeligt Indhold. En
udelukkende Selvbeskæftigelse er kun mulig i et
Klosterliv, hvor der ingen reale Opgaver er, men hvor de
Arbejder, der paatages, kun tjene til formale Øvelser. Atter

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 23:55:58 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkegfil/0111.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free