Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - De viktigaste strömningarna i den nutida svenska literaturen
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
hans dramer hafva, oaktadt sin originalitet, kanske just till följd
af den, icke slagit vidare an och icke haft något långt lif på
scenen, om man undantar hans sagospel: Lycko-Per, ett
undantag, som är ganska betecknande för publikens smak. På
den sista tiden har han skrifvit en följd af psykologiska
enaktsdramer, men dessa hafva ännu icke alls blifvit bofasta på våra
teatrar.
Utom honom hafva fruarna Edgren och Agrell skrifvit
skådespel, som nästan uteslutande varit af tendensiös art.
Lustspelet räknar i Sverige äldre anor än det allvarligare
skådespelet. Här var det som August Blanche, Johan Jolin,
Frans Hedberg, vunno sina segrar. Publiken går, här som
annorstädes, på teatern för att ha roligt, och som författarne
behöfva publiken, ha de måst rätta sig efter dess smak. Om
också icke rik, så är den nyare svenska dramatiken dock mindre
fattig på lustspel än på skådespel. Bland de författare som
här framträdt kunna nämnas Ernst Lundquist, Gustaf af
Geijerstam, Per Staaff, Anna Wahlenberg m. fl.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>