- Project Runeberg -  Tafvelgalleri af berömda mästares arbeten /
9

(1872) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Petrus Paulus Rubens

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

KONSTNÄRS-BIOGRAFIER.

9

Inflytandet af Caravaggios mörka och våldsamma manér spårar man hos tvänne af Rubens’ taflor
i Antwerpens museum, nämligen S:t Francisci Kommunion^ och ännu mera ^Kristus på Korset/’ Här
har han valt det ögonblick, då frälsaren genomstinges af spjutet, under det röfvarenas ben
sönderslås. En gripande skildring af det högsta kroppsliga lidande! Mest anslående är uttrycket af den
vid korsets fot knäböjande Magdalena, en af Kubens’ skönaste qvinnogestalter, hvilken med händerna
skjutna framför sig tyckes afvärja stöten, som om den hotade hennes eget bröst.

Från denna tid börja lärjungarne taga stor andel i utförandet af Rubens’ arbeten, hvarför
detsamma, ofta i enskilda partier af en och samma målning, utfaller ganska olika. På
figurpartierna arbetade isynnerhet van Dyk och J. Jorda ens, på djur, frukter och andra bisaker Frans
Snyders, på landskapsfonder Lucas van Uden och Jan Wildens. Sjelf förbehöll han sig
revisionen af taflorna, de sista fulländande penseldragen, hvilka emellertid, med den förvånande snabbhet
och säkerhet, hvarmed han arbetade, voro tillräckliga, för att på otroligt kort tid fullkomligt
påtrycka bilderna hans egen prägel, så vidt det syntes honom nödigt. Vid målningar för kyrkor
plägade han, åtminstone sedan 1618, beräkna inkomsten af hvarje arbetsdag till hundra gulden.

Till tiden omkring 1G20 hör Rubens’ skönaste mytologiska stycke, ett af de underbaraste
arbeten, som någonsin en genius skapat, nämligen "Amasonslaget1* i Munchens pinakotek.
—Denoöfverträffade kompositionen är allbekant: öfver en höghvälfd bro rasar striden, och alla momenter af heroisk
och gräslig karakter, som framgå ur situationen, all den skönhet och vildhet, som de kampandes
sätt och läge innebära, äro osökt begagnade och tillgodogjorda på ett sådant sätt, att allt tyckes
gå helt naturligt till, och ändå är allt ända in i de finaste detaljer genomträngdt och uppburet af
den högsta konst. Aldrig har en verklig förtviflad strid på lif och död blifvit sannare och tillika
skönare skildrad. Färgen är ljust transparent och icke beräknad på effekten af kraftiga motsatser.
Behandlingen har något sinnrikt skizzerande, hvarigenom hvarje del af kompositionen fått en mot
graden af dess betydelsefullhet svarande tydlighet, men tillika det friska intrycket af en omedelbar
inspiration är bevaradt.

Rubens’ målarerykte stod härmed på sin höjd. Knappast kunde han därför undgå att äfven
från fjärran blifva kallad till stora konstföretag. Ärkehertigens minister vid franska hofvet, baron
de Vicq, hvilken, jämte fru, Rubens sedan af tacksamhet afinålade, ledde uppmärksamheten på sin
store landsman vid det tillfälle, då Maria di Medici, Henrik IV:s enka, umgicks med planen att
smycka ett galleri af luxemburgpalatset i Paris med en taflecykel, framställande tilldragelser ur
hennes lif. Mot slutet af år 1620 blef Rubens inbjuden till Paris, och snart hade man uppgjort
aftal om 21 stora målningar (öfverhufvud 12 fot höga och 22 fot breda). De hastigt gjorda
utkasten blefvo gillade och Rubens återvände till Antwerpen, hvarest han genast med alla krafter tog i
hop med utförandet; ty drottningen var ifrig att få arbetet färdigt. Därför är vid intet större
arbete af mästaren lärjungarnes andel så stor som vid detta; men också var hela cykeln fix och färdig
redan i Maj 1625.

Dessa målningar, för närvarande uppsatta i Louvrens långa galleri, framställa de vigtigaste
momenterna i drottningens lif från hennes födelse ända till hennes återförsoning med sin son,
konung Ludvig XIII. Men de äro uppblandade, ja öfverlastade med så mycket mytologiskt och
allegoriskt bihang, hvilket helt naivt trängt sig in i det 17:de århundradets äkta realistiskt uppfattade

verld, att man ofta skarpt klandrat mästaren därför, dock endast med skenbar rätt; ty han var nu

3

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:53:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tafvelga/0127.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free