- Project Runeberg -  Tafvelgalleri af berömda mästares arbeten /
8

(1872) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Petrus Paulus Rubens

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

8

RUBENS.

i rik spansk drägt, en förtjusande tafla trots de mindre vackra ansigtena. Tvä exemplar af
mästarens hand finnes qvar, det ena mera bekanta i Dresden, det andra, som är ursprungligare och vida
skönare, i liechtensteinska galleriet i Wien.

Från den tid, om hvilken vi nu tala, härrör äfven den under namnet "de fyra filosoferna"
berömda porträttgruppen i Palazzo Pitti i Florens, föreställande Hugo Grotius, Justus Lipsius, Philip
Rubens och målaren sjelf, en tafla, som uthärdar täflan med den italienska porträttkonstens största
mästerverk. En jättestor uppgift tog därjämte under det första årtiondet af vistelsen i Antwerpen
mästarens krafter mångsidigt i anspråk: jag menar jesuitkyrkan, som han sjelf bygt oah sedan prydt
med trettiosex till en del ganska omfångsrika målningar. Tyvärr förstördes samtliga dessa arbeten,
då ett åskslag 1718 träffade kyrkan.

Att uthärda en så ansträngande verksamhet var för mästaren endast möjligt genom en vis
måtta i arbete och njutning och en obrottslig regelbundenhet i lefnadssättet, hvari rekreationen hade
sin bestämda tid och form. Så älskade han isynnerhet att rida och satte mycket värde på vackra
hästar. En tafla i berlinermuseet, föreställande tre ryttare i olika ställningar, är ett konstnärligt
monument af detta ridderliga liebhaberi. — De tidiga morgonstunderna, under hvilka själ och kropp
äro friskast, begagnade han till komponering. Först efter frukosten gick han till det egentliga
atelierarbetet, hvarvid redan vid denna tid öfverinseendet och ledningen af hans talrika lärjungar
spelade en väsentlig rol.

År 1611 fick Rubens af bågskyttföreningen i uppdrag ett arbete, som i mångfaldigt afseende
rentaf kan betecknas såsom hans mästerstycke och utgör den oskattbaraste prydnad för katedralen i
Antwerpen. Det är en altartafla med sidoflyglar, hvilkens midtparti bildar den verldsberömda och
aldrig nog beprisade "korsnedtagningen". Aldrig har man funnit en större naturlighet och finare
försmältning i kompositionen än här. Figurernas mellantillstånd af yttre arbete och inre
känslostämning, föreningen af den renaste realism i anseende till formerna och framställningsmedlen med
den ur alla delar och drag framlysande ideela betydelsefullheten af situationen har lyckats alldeles
oöfverträffligt. Dessutom röjer detta verk en sådan ädel måtta och ren skönhet i former och
rörelser , som ej alltför ofta påträffas hos Rubens och aldrig med denna kraft och älsklighet i förening.
Och med allt detta förenar sig en färg, som, ehuru i sanning glänsande, dock i en underbart
dämpad mollton beledsagar och höjer det skakande uttryck af smärta, som röjer sig i alla ansigten.
Det fins måhända blott en tafla till, som likt denna utöfvar en absolut tvingande magt öfver
hvarje åskådare och trotsar hvarje skildring genom ord: Rafaels Sixtinska Madonna.

Flyglame framställa ’’Mariae besökelse" och ’’Simeon i templet"; den förra, modersglädjens
poesi, röjer lika mycket behag som den senare manlig hänförelse.

Det går en sägen, att brödraskapet af Rubens begärt denna tafla till förhärligande af sin
skycids-patron, den hel. Christopher, men funnit sig föga uppbygdt af de färdiga bilderna, såsom icke
motsvarande ändamålet. Rubens skall då hafva förklarat, att han ju framställt idel christophori, d. v. s.
Kristus-bärare; men bågskyttarne yrkade på, att få se sitt helgon i egen person och på det vanliga
sättet, och sålunda skall Rubens på köpet nödgats måla S:t Christopher på flyglarnes utsida.
Det hela uppsattes 1615; Rubens erhöll därför den måttliga summan af 2500 gulden samt —
ett par fina handskar åt sin fru, hvilka, att dömma efter priset, måste hafva varit särdeles fina, ty
de kostade 8 gulden!

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:53:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tafvelga/0126.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free