- Project Runeberg -  Tafvelgalleri af berömda mästares arbeten /
22

(1872) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Tizian

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ZZ TIZIAN.

kallsinnighet?" Äfven här blott en skönhetsfyld tillvaro, en gyllene ålder, i hvilken lifvet är sitt eget

ändamåL Och finnes i sjelfva ämnet något, som föranleder till eftertanke, så stegrar detta endast

den där böjelsen för ett saligt drömmeri, som bildens hela stämning uppväcker.

Just vid sådana taflor medverkade gärna ett nyupptäckt konstnärligt element till fulländandet

af denna stämning: jag menar landskapet, hvilket, bland italienska målare, egentligen först Tizian

och hans Venetianska medbröder utbildat för dess egen skull. Venedig sjelft, öarnes stad, erbjuder

föga af det, som utgör innehållet i en landskapsmålning,

"Här sen J inga gröna ängar.
J rosendoft J fån ej bada,"

här är blott solglans, fuktig hafsluft och en blågrön vattenyta — men så mycket starkare vaknar
måhända hos konstnären en längtan efter fastlandets trän och fält och efter dessa bärg, hvilkas
toppar vid klart väder skimra i fjärran. Den pittoreska, storartade vildheten af de alpdalar, i hvilka
Tizian framlefde sin barndom, återspeglas alltjämt i talrika taflor af honom, ofta ännu mera
romantiskt och fantastiskt än i verkligheten.

Men i denna förmåga att skildra kroppslig skönhet, den yttre naturens trollmagt och
människans existens däri, är Tizians konstnärliga egendomlighet icke uttömd. Redan skattepenningen är
ett bevis på, med hvilket snille han äfven förstår att uppfatta religiösa ämnen. Här omsväfvar oss
icke en atmosfer af andakt och underverk. Händelsen är förflyttad in på det rent mänskligas
område, något, som redan Bellini hade eftersträfvat. Men den renaste, upphöjdaste själsade], hvaraf
den mänskliga naturen är mägtig, har i denne Kristus vunnit gestalt, och denna höga, milda
personlighets moraliska seger öfver mänsklig inskränkthet och låghet, det är det andliga innehållet i denna
tafla, hvilket är förkroppsligadt med de möjligast enkla medel. Två hufvuden och två händer äro
nog för att framställa denna psykologiskt djupt uppfattade situation, liksom några få bestämda
färgtoner förslå för att utveckla denna härliga kolorit. — Och i Tizians ’’botfärdiga Magdalena" (i
Palazzo Pitti) med all den yppiga skönheten af denna hy och dessa guldgula lockar — som så målats
blott och bart af fröjd öfver skönheten däri — tager dock äfven det andliga innehållet, den rörande
förkrosselsen ut sin rätt. — Och hvilken hemlighetsfull uttryckets magt ligger ej i hans
ökenpredikant Johannes (i Akademien i Venedig). — Under det han här verkar genom helt enkla grupper
och gestalter, förstår han en annan gång, att, såsom i äldre tid Gentile Bellini, till bakgrund för
tilldragelsen ur den heliga legenden framställa fullheten af det verkligt, närvarande lifvet med
talrika gestalter af porträttartad karakter och med intressanta episoder; såt. ex. i ’’Marias framförande
i templet" ^Akadem, i Venedig), en tafla, på hvilken den till helgedomen framskridande lilla flickans
gestalt, barnslig och förklarad tillika, så effektfullt afsticker mot de rika grupperna rundtomkring.
Hans madonnor och heliga familjer röja lätt den idylliska karakter, som venetianerskolan älskar;
modersglädje, huld barnslighet, en lugn, i sig tillfredsstäld tillvaro skildras där, blott att hos Tizian
grundmotivet vanligen är mera talande och individuelt än t. ex. hos Palma Vecchio. Vid "madonnan
med kaninen" (i Louvren), vid den bekanta madonnabilden i Londons nationalgalleri, bredvid hvilken
S:ta Catharina trycker det lilla Kristusbarnet med lidelsefull glöd till sina läppar, medverkar tillika
landskapet på ett poetiskt sätt. Det skönaste bland alla Tizians verk, åt hvilket man i egentlig
mening kan gifva benämningen "en helig konversation", är familjen Pesaros madonna i S. Maria
de’ Frari i Venedig. Icke linien utan färgen är det, som här bestämmer gruppbildningen, symme-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:53:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tafvelga/0151.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free