- Project Runeberg -  Georg Brandes : En bog om Ret og Uret / I. Før Berlineropholdet /
100

(1902-1903) [MARC] Author: Alfred Ipsen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Handlingen. Som femte Forfattergruppe følger saa
Frankrigs romantiske Skole, den nye ved Julirevolutionen
fremkaldte liberale Bevægelse, betegnet ved
Navne som Lammenais, Hugo, Lamartine,
Musset, George Sand
. Og, idet Bevægelsen nu
gaar fra Frankrig over til Tyskland, breder den sig
ogsaa dér blandt yngre — overvejende jødiske —
Forfattere som Heine, Börne og Auerbach, der
gribes af Julirevolutionens Ideer, og saaledes
udformes Dramaets sidste Akt.

Det er et stort og dristigt udkastet Stykke
moderne Litteraturhistorie, Brandes her har undfanget
Ideen til. Fortrinene ved en saadan Konstruktion
er selvindlysende. Der kommer Enhed og
Sammenhæng i Fremstillingen, idet det naturligt
sammenhørende samles i større Grupper og der kommer
dramatisk Liv derover, idet det hele fremstilles som
en historisk Kontinuitet, en Udvikling trukket paa
Fremskridtets røde Traad. Det faar anderledes Liv
og Karakter end Kompilatorernes døde Massesamlinger,
hvor smaat og stort blandes i ligegyldig
Forskelsløshed og det hele fremtræder som en Art
Katalog, i hvilken Navne og Værker kun fremtræde
som Numre lige som Soldaterne i et Kompagni.
Dertil kommer, at Litteraturen ikke behandles som
noget for sig, løsrevet fra de andre Livsfænomener,
men i Forbindelse med det øvrige Aandsliv, med
Politik og Videnskab, Musik og Kunst, og at
Baggrunden altid tegnes saa vel i Biografiens som i
Tidsbilledets Form, den Baggrund, hvorfra
Enkeltskikkelserne hæve sig frem. Kunstnerisk set har
saaledes denne Fremgangsmaade alle Fortrin paa sin
Side og den har ligesom den rembrandtske Maalemaade
navnlig den store Fordel, at Lyset falder fra

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 01:51:31 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/aigbrandes/1/0106.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free