Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
i Fortid og Nutid er og har været underkastet, og
ikke har været Skuepladsen for saakaldte
overnaturlige Begivenheder, medens Jorden i øvrigt fra
Nordpol til Sydpol og fra de ældste Tider indtil nu kun
har været Skuepladsen for naturlige Begivenheder.
Det er med ét Ord Overbevisningen om Naturens,
om Historiens, 0111 hele Tilværelsens Enhed, som den
frie Forsknings Dyrkere bekende, og ikke blot
bekende, men retfærdiggøre. Ti al den Forskning, som
hvert nyt Aarhundrede har føjet til tidligere
Aar-hundreders Resultater, har retfærdiggjort og med
utallige Røster i alle Tungemaal bekræftet og
stadfæstet denne Overbevisning. Det er den, som ingen
Bibeltroende kan vedkende sig, hvor meget ban end
kalder sig en fri Tænker, og det er den, som ingen,
der ikke bruger bevidst Usandhed som Middel kan
identificere med Irregiliøsitet, Usædelighed, fri Lyst,
Frækhed eller deslige/
Dette er Rationalisme i Lighed med svundne
Dages Forkastelse af Mirakeltroen; men der ligger
heri i og for sig ingen Forkastelse af Kristi Lære,
at den indre Aabenbarings Sandhed eller af Mysteriet
i dybere Forstand. At Brandes dog ogsaa i saa
Henseende stod fjernt, i den yderste Periferi af
kristelig Paavirkning, ja overhovedet af religiøs,
frem-gaar imidlertid med stor Tydelighed af Konteksten.
Naar da Brandes saa stærkt indigneres, fordi
„Fædre-landetu slaar Fritænkeri i Hartkorn med Ateisme og
nævner det som et Tegn paa manglende
Overlegenhed i Dannelse og Kundskab, saa er der en Smule
Affektation deri; ti for G. Brandes personligt spillede
Mellemstandpunkterne neppe nogen større Rolle. Man
læse f. Eks. Stedet i Artiklen om Henrik Ibsen i
„Det moderne Gennembruds Mænd“ Pag. 113, hvor
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>