Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
skene for Kunstens. Det vil næppe nytte Dr. Brandes
at paakalde Goethe eller Sainte-Beuve eller
nogen af de andre store Romantikere i Kunstkritiken.
Selv er Dr. Georg Brandes maaske den sidste store
romantiske Kritiker. Gammelromantisk — med
Tilsætning af Realisme — i sin Æstetik saa vel som i
sin Etik. Privilegium for Kunsten til at have sin
egen Moral eller Ikke-Moral. Privilegium for
Genierne og de sjældne Aander paa at følge en
„uregel-mæssigu Moral. Men Livets Love er lige for alle.
De bøjer ikke undaf for Talent“.
I „Verdens Gang“ for 24. Marts svarede Georg
Brandes med en Artikel „Kunst og Moral“, hvori
det siges, at „Poesien er i og for sig en sædelig
Magt ganske som Videnskaben, Fysiologien for
Eksempel, er det, skønt heller ikke den binder sig til,
hvad den gode Tone ansér for omtaleligt. Der gives
usædelige Digtere som der gives usædelige Læger.
Men deres Mangel paa Moral har intet at gøre med
den Hensynsløshed, der følger af Kunstens som af
Videnskabens Opgave, og som udspringer af deres
Naturu.
Hvorefter Brandes paastaar, at alle store Digtere
og Forfattere i vort Aarhundrede for deres Samtids
Spidsborgere og for den til Spidsborgernes moralske
Bekymrethed svarende polemiske Kritik har staaet
som Uhyrer af Immoralitet.
Oollin svarer i en Artikel om: „Kunsten og de
to Moraler “. Han slaar fast, at det ikke gælder en
Strid mellem Kunst paa den ene Side og Moral paa
den anden, men en Strid mellem to forskellige
Moraler. Han havde gjort gældende, at Dr. Brandes
som Kritiker repræsenterede en Art romantisk
Moral.’ Derpaa svarer Dr. Brandes, at han (Collin) repræ-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>