- Project Runeberg -  Utställningen i Stockholm 1897. Beskrifning i ord och bild öfver Allmänna konst- & industriutställningen /
189

(1897) [MARC] Author: Andreas Hasselgren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

mer den ryska utställningen, som disponerar den halfrunda
tillbyggnaden. Längs hela långskeppet löpa vid sidorna breda
gallerier, öfverbyggda af läktare. Denna anordning gör
emellertid, att man omöjligen från någon punkt kan få en
öfver-blick af hela utställningen, icke ens allt, som rymmes i
långskeppet. Detta gör ock att utställningen vid ett flyktigt
betraktande, trots det upptagna utrymmet, långt ifrån synes så
stor som den verkligen är. De punkter, hvarifrån man bäst
kan öfverskåda hallen, äro läktarne på hufvudskeppets kortsidor,
d. v. s. från norska eller danska afdelningen. Det kan vara
en smaksak, från hvilken sida det vackraste perspektivet ter
sig — för vår del äro vi benägna att gifva företrädet åt den
utsikt, som erbjuder sig från norska läktaren, hvarvid den
verkningsfullt grupperade danska afdelningen bildar en särdeles
målerisk bakgrund, som skulle göra sig ännu bättre, därest icke
ett par montrer i den svenska afdelningen, riktiga »skyskrapor»,
obarmhertigt skure af en del af perspektivet. Från den danska
läktaren har man äfven en god öfverblick, hvarvid i sin tur
den välordnade norska afdelningen med sin pittoreska
fonddekoration bildar perspektivets bakgrund. Från detta håll gör
sig hallen bäst i eftermiddagsbelysning, då det stora solbelysta
gafvelfönstret står i bakgrunden som en ofantlig transparang,
mot hvilken det i höjden sväfvande norska riksbaneret och
motsatta läktarens dekorativa detaljer effektfullt afteckna sig.

Efter denna lilla orienterande öfverblick återgå vi till vår
utgångs- eller rättare ingångspunkt: förhuset.

Då man först träder in, fängslas blicken af en bländande
; glans af guld och silfver. Guldsmederna ha nämligen fått den
; äran att gå i téten för den svenska industrien, och vi vilja väl
1 förmoda, att en närmare granskning af deras verk skall utvisa,

; att de erhållit denna hedersplats ej endast därför att de bearbeta
; ädla material.

Men när vi se oss om, märka vi att guldsmederna dock
i icke äro de allra första. På väggarne mellan dörröppningarna
i finna vi ett par utställningar, som det vore synd att utan
vi-(dare vända ryggen, fastän platsen är sådan, att man lätt nog
Sgår dem förbi utan att märka dem. På ena väggen är
fast-5 gjord en lätt och prydlig balkong af smidesjärn och inunder

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 01:57:06 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/akishassel/0203.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free