- Project Runeberg -  Utställningen i Stockholm 1897. Beskrifning i ord och bild öfver Allmänna konst- & industriutställningen /
469

(1897) [MARC] Author: Andreas Hasselgren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

När man skådar hallen utifrån, tager den sig ut som
en enda stor byggnad med platt tak. Men betraktar man
densamma i fågelperspektiv, exempelvis från Industrihallens
minareter, finner man, att den i själfva verket innanför de döljande
yttermurarne består af en hel mängd sammanbyggda mindre
byggningar med låg takresning och täckta med glas. Hvar
och en af dessa byggningar innesluter en eller flere större
eller mindre salar, grupperade kring ett i midten framför
ingången anordnadt större korsformigt galleri, hvars grusade
golf ligger åtskilliga trappsteg lägre än salarne.

Innan vi träda in, böra vi kanske nämna något om
konstutställningens organisation.

I spetsen för Centralkomiténs afdelning för
konstutställningen står, som bekant, prins Eugen såsom afdelningens
ordförande. Ledamöterna i denna komitéafdelning ha vi redan
uppräknat uti kapitlet »Utställningens män», där vi jämväl
omnämnt utställningens komissaric G. O. Björck såväl som dess
sekreterare C. A. Ossbahr.

Det ligger i sakens natur att en konstutställning erfordrar
ett visst urval på förhand af de anmälda alstren, för att den
skall motsvara sitt ändamål. Ty hvar och en vet, att äfven
på konstens område produceras en mängd undermåligt arbete,
som icke har något berättigande att deltaga i en utställning
med anspråk och hvilka alltid skulle skämma totalintrycket.
På grund häraf har äfven vid Stockholmsutställningen urvalet
af konstalster från de tre nordiska rikena varit anförtrodt åt
särskildt för ändamålet af Sveriges, Norges och Danmarks
konstnärer valda juryer.

För Sverige ha två juryer varit utsedda, den ena
representerande om vi så få säga den gamla skolan eller
akade-misterna, den andra konstnärsförbundet eller opponenterna.
Denna anordning är visserligen icke något bevis på sämja och
endräkt bland konstens utöfvare, men den har befunnits nödig
och nyttig för att tillförsäkra båda riktningarna lika behandling
och att undanrödja eljes motsedda klagomål öfver partiskhet
från ena eller andra sidan.

Den »akademiska» juryn räknade följande medlemmar:

O. Arborelius, A. Bergström, J. Börjeson, G. Cederström, G.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 01:57:06 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/akishassel/0483.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free