- Project Runeberg -  Utställningen i Stockholm 1897. Beskrifning i ord och bild öfver Allmänna konst- & industriutställningen /
558

(1897) [MARC] Author: Andreas Hasselgren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Drottningholm af Martin samt en skiss från 1792 af
dramatiska teaterns salong i de la Gardieska palatset, hvilket, beläget
å n. v. Karl XII:s torg, totalt nedbrann år 1825.

I kabinettet på högra sidan, från ingången räknadt,
finner man en rikhaltig samling porträtt af tonkonstens idkare,
i hvilken ett porträtt af vår n. v. konung från den tid han,
ännu hertig af Östergötland, var Musikaliska akademiens
præses, intager hedersplatsen. Bland de öfriga porträtten lägger
man i främsta rummet märke till flere porträtt af Jenny Lind
samt Cabanels porträtt af Kristina Nilsson. Åtskilliga minnen
af dessa sångerskor, som på ryktets vingar burit det svenska
namnet jorden rundt, ha äfven sin plats här. Man ser t. ex.
en affisch från den då 10-åriga Jenny Linds första debut i
»Edvinski och Floreska eller Polska grufvan» samt den hvita
klädning, hon bar vid detta tillfälle (29 nov. 1830). Vidare
ett 1835 dateradt kvitto af henne på 2 riksdaler banko »som
handpenning» samt ett program från en af hennes första
konsertresor, då biljetten kostade 1 riksdaler och fick lösas i
hennes logis: Det var annat, än då ett tiotal år senare en biljett

till hennes konserter ej gick för mindre än 50—100 gånger
detta belopp. Ett annat intressant minne är Kristina Nilssons
fiol, den hon trakterade på marknaderna i Småland, innan hon
vardt »upptäckt».

På tal om minnesföremål förekommer i denna utställning
en mycket talrik samling sådana, som tillhört och burits af
framstående artister, och af hvilka vi i detta sammanhang vilja
uppräkna några. Vi få se det silfverharnesk, som Emelie
Högqvist bar i Orleanska jungfrun, en sko, som tillhört den
berömda dansösen Marie Taglioni, hvilken för snart 60 år sedan
gjorde stockholmarne hufvudyra af förtjusning, Konjanders gula
väst och den ädle röfvaren Fra Diavolos plymacherade hatt,
hvilken burits af alla, som på vår opera utfört detta parti ända
ifrån Sällströms dagar. Till minnesföremålen kan också
räknas en del maskeringsattiralj från äldre och nyare tid, som
tillhört och begagnats af olika artister.

Utställningens skicklige anordnare har jämväl hopbragt
en rikhaltig samling teaterhistoriska dokument af stort intresse,
bålunda finna vi en hel del af vår äldre teaterlitteratur, teater-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 01:57:06 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/akishassel/0572.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free