- Project Runeberg -  Utställningen i Stockholm 1897. Beskrifning i ord och bild öfver Allmänna konst- & industriutställningen /
735

(1897) [MARC] Author: Andreas Hasselgren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ingalunda förefaller särskildt dyr, i det att man nämligen för
sina penningar får god valuta i form af förstklassiga varor.
Vinet — en table d’hote är ju vanligen oåtskiljaktig från sådant
— uppfyller också i regeln alla anspråk i förhållande tiil sitt
pris, men gör naturligtvis, att middagen i pekuniärt hänseende
blir en uppoffring, som personer med begränsade tillgångar
ingalunda ha råd att underkasta sig hvar dag.

Lyckligtvis för källarmästaren är det bland
utställnings-publiken godt om rikt folk, eller folk, som åtminstone vill
låtsas sitta inne med goda tillgångar, hvarför också frekvensen
är så liflig man kan önska sig. Snart är hvarje bord, till och
med i gallerierna, upptaget af större eller mindre kotterier, ett
muntert sorl, blandadt med slamret af knifvar, gafflar, porslin,
öfverdöfvar de genom de öppna fönstren inströmmande tonerna
från tafifelmusiken utanför, champagnekorkar smälla till höger
och vänster, det är, med ett ord, stämning. Och sedan man
sista gången klingat med sina bordskamrater i doftande sherry
eller portvin, beger man sig ut på den lilla verandan för att
intaga sitt kaffe, eller om den, som ofta händer, är fulisatt
eller abonnerad af enskilda sällskap, drager man sig ut i
»parken» för att fullgöra samma efter hvarje god middag ej blott
tillbörliga, utan rent af nödvändiga afslutningsceremoni.
Mången afslutar dagen med att göra »på stället hvila» och fortfar
att njuta sin »avec» ända till dess stängningstimmen slår och
kyparen måste hota kvarsittare med »majoren».

Mot söder begränsas parken af en större musikpaviljong,
i hvilken olika orkestrar konsertera under dagens lopp. De
stora aftonkonserterna dirigeras med fulltalig orkester af
direktör Hjalmar Meissner, utställningens förste kapellmästare, och
eftermiddagskonserterna vanligen af direktör Björn Halidén,
båda dirigenterna särdeles populära personligheter ej blott i
Stockholm, utan i en god del af det öfriga landet. Det är
verkligt god musik, som bjudes, lagom nytt och lagom
gammal, valdt med urskiljning och smak. Utanför parken samlas
om aftnarna stora skaror af musikhungriga, hvilka dock få nöja
sig med att få tonerna i andra hand, likt de smulor, som falla
från de rike männens — d. v. s. gästernas —■ bord.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 01:57:06 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/akishassel/0749.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free