- Project Runeberg -  Alexander L. Kielland og hans samtid /
8

(1922) [MARC] Author: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

fremtraadte for offentligheten, intet av
debutantens famlende usikkerhet eller
falske grep.—Datidens kritikere søkte at
forklare dette sjeldne fænomen, idet de
lovpriste den unge forfatter for hans
enestaa-ende selvbeherskelse som hadde sat ham
istand til med kritik at gjemme alle sine
øvelser i skrivebordskuffen.

Forklaringen slaar neppe til; saavidt jeg
har kunnet finde ut, fandtes der ingenting
eller ialfald ikke noget nævneværdig i
skrivebordskuffen,—ingen uklare utkast,
ingen ufuldendte verker, ingenting at
forholde publikum, saa Kielland hadde
for-saavidt hverken kritik eller selvbeherskelse
behov.

Men det er jo allikevel merkelig at han
saaledes med én gang kunde optræ som
mester uten at ha gjennemgaat nogen skole.

Forklaringen er, tror jeg, for en
væsentlig del at finde i hans avstamning,—i
sleg-ten. Ikke saaledes at forstaa at hans
talent sans phrase kan betegnes som
slegts-arv (—hvad man vet om arvelighet og
geni er saa litet og vagt),—men kun
saaledes at hans instrument blev stemt under
indflydelse av en kultur som var opsamlet
gjennem tre fire generationer og som hadde

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:01:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/alkielland/0018.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free