Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
aar av sit liv til at fordype sig i ham,
«Kjærlighetens komedie», «Brand», «Per Gynt»,
«Keiser og Galilæer» er utænkelige uten
Kierkegaard, Christopher Bruun slet længe
med ham, selv Bjørnson gik ikke helt fri,
—dette er bare nogen faa exempler.
Ogsaa for Alexander Kielland har
Kierkegaard været av indgripende betydning,
—der er neppe nogen anden forfatter som
har sat saa dype og varige merker i hans
livssyn og hans forfatterskap.
Det er ugjørlig i faa ord at gjøre rede
for Kierkegaards vanskelige tænkning,
men det er da heller ikke nødvendig, fordi
det Kielland har lært av ham, væsentlig
indskrænker sig, dels til de almindelige
store træk og tendenser i hans skrifter,
dels og kanske især til et enkelt av hans
verker.
Det som—populært uttrykt—er tappen
i Søren Kierkegaards forfatterskap, er
hans lidenskabelige betoning av det
personlige i motsætning til det konventionelle,
enkeltmandskristendom i motsætning til
menighetskristendom. «Gud taler ikke
til dig om andre, Gud taler til dig om dig.»
Religionslivets værdi beror ikke saa meget
paa trosindholdet som paa trosinderlig-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>