Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
hans historiske hypotese. Herunder
kommer han selvfølgelig ogsaa ind paa
spørs-maal av almindelig filosofisk rækkevidde
og diskuterer indgaaende problemet: frihet
og nødvendighet. Tidligere hadde man
skjelnet skarpt mellem naturen og
mennesket: naturen hørte hjemme i
nødvendig-hetens, mennesket i frihetens rike; i
mot-sætning hertil hævder Sars at ogsaa
mennesket er et naturvæsen, hvis handlinger
—likesaafuldt som naturfænomenenes er
aarsaksbetinget; han bestemmer i en
ypperlig analyse determinismens begrep som
han stiller mellem læren om den
ubetingede frihet paa den ene side og fatalismen
paa den anden; kun ved antagelsen av
determinismen som ogsaa gjældende for
menneskehetens livsløp, er muligheten av
historien som en eksakt eller «abstrakt»
videnskap tænkelig.
Disse Sars’s ungdomsforelæsninger var
noget ganske nyt og enestaaende ved vort
universitet; de gav paa norsk grund den
først sammenhængende og gjennemtænkte
fremstilling av den fransk-engelske
positivisme og indeholdt allerede antydninger
til utviklingslæren, de var baaret av en
stille begeistring for naturvidenskapen og
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>