Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Wagner var dengang endnu litet kjendt
hos os, vore aviser indeholdt jo av og til
en notis om ham og hans merkværdige
«fremtidsmusik», men de var i regelen
nedsættende eller karrikerende, hans
kompositioner hadde endnu ikke naad frem til
vore koncerter, og nogen scene som kunde
indlate sig paa at opføre hans operaer hadde
vi ikke.
Men i Tyskland gik netop i 1876
kampens bølger høit omkring Wagners navn;
det hadde dengang endelig lykkedes ham
at realisere sit nationale musikdrama og
med kong Ludwig av Bayerns hjælp at
faa arrangeret den første opførelse av
Niebelungenring. Midt i august strømmet
fra alle verdens kanter musikinteresserte
til Bayreuth for at overvære den store
begivenhet, fire dage i træk gik de fire
store operaer, sex timer hver dag:
Rhein-gold, Die Wallkiire, Sigfried,
Gøtterdåm-merung. Denne begivenhet er det
hovedsagelig Kiellands avhandling dreier sig
om; efter en kort biografi av Wagner,—
en konversationsleksikonartikel, utdraget
av Schuberts musikleksikon, gaar han
hurtig over til beretningen om
festspillene i Bayreuth. Han hadde ikke selv
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>