Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
hvis jeg bare kunde faa tid, vilde jeg
komme og spille fløite for dig».
Dette er naturligvis en spøk, men det er
allikevel litt mere end en tom talemaate,
for Kielland spilte virkelig paa fløite;—
om hans præstation vilde blit en værdig
hyldest av den glorværdige jubilant, er et
andet spørsmaal, han var ingen virtuos
paa sit instrument. Men han hadde da
puslet med det fra han var skolegut,
fløi-ten fulgte ham som en kjær ven gjennem
hele hans liv, endnu i sine sidste dage sat
han og trimulerte oppe i Molde.
Kielland var utvilsomt ganske
ualmindelig musikalsk, han var ikke hvad man
ialmindelighet mener med musikalsk
begavet; han drev det som sagt aldrig til at
spille godt paa sin fløite, og han har aldrig
forsøkt at sætte to toner sammen til en
melodi, han var hverken exekutør eller
komponist.
Men der er ogsaa en tredie maate at være
musikalsk paa,—hvad man i motsætning
til de to nævnte former, de aktive—kunde
kalde den passive. Den bestaar i
kjærlighet til musik, øm mottagelighet, forstaaelse.
Og i denne betydning av ordet var
Kielland musikalsk—høit over det almindelige.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>