- Project Runeberg -  Alexander L. Kielland og hans samtid /
173

(1922) [MARC] Author: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

i fortvilelsen over deres ufremkommelighet.
Det var jo heller ikke saa sjelden at han
slet ikke greiet dem; men det var ikke saa
farlig, for han var musikalsk nok til i slike
tilfælder i regelen at holde sig diskret
tilbake, saa han ialfald ikke ødela noget; og
hændte det en sjelden gang at hans ikke
helt beherskede instrument skrek op i en
falsk tone, saa var han ialfald selv den
mest forfærdede over overraskelsen.

Var han saaledes kanske den svakeste i
utførelsen, saa tok han til gjengjæld sit
mon igjen, naar de talte sammen om de
musikstykker de spilte; da la han ut med
en sikkerhet og en nuanceret rigdom i
opfatningen som ofte var overraskende og
i regelen overbevisende.

I Kiellands breve—ikke saa meget i de
trykte som i de intimere kameratsbreve—
kommer han ofte ind paa musikken og
gjør mange fine bemerkninger. Navnlig
er der i et brev til konsul Fr. Hansen et
sted som er karakteristisk. Brevet er
skrevet i Aalesund—like efter den store brand

—i sept. 1903: «–-Jeg blev tilbage

og hørte igaar Brysseler-kvartetten. Griegs
kvartet er pragtfuld; men dens hele
moderne fysionomi gjør, at skjønt den i mange

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:01:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/alkielland/0189.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free