Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
den elegante spøkefugl i den lærde og
dypt-gaaende, men ikke altfor morsomme
engelske filosofs billede. Og dog—i disse ord
har Kielland paa forhaand optrukket
hovedlinjen i hele sit forfatterskab, pekt paa
den vigtigste inspirationskilde til sin
produktion og—trods tilsyneladende
motsigelser—det ledende princip i sin livsførelse.
Ikke blot svæver der noget av Stuart Mills
ubestikkelige alvor over hans første lille
arbeide «Paa hjemveien»,—men ogsaa efter
at han har fundet sin egen form, ligger
«moralfilosofien» altid paa bunden—baade
som utspring og som formaal; den
kunstneriske fuldkommenhet staar for ham, ikke
som maalet, men kun som et middel i «den
gode sags» tjeneste.—Det la han stadig ut
om i sine samtaler, det gaar som den røde
traad gjennem hans brever. Endnu længe
efter at Kielland hadde slaat igjennem som
romanforfatter, kunde der overfalde ham
tvil om digtning var den rette maate at faa
sagt sandheten paa, om det ikke var
man-digere og mere virkningsfuldt at gaa direkte
paa uten at skjule sig bak opdigtede
personers maske; men han trøstet sig med at han
naar længere ved paa den maate at smugle
tankerne ind i læsernes bevidsthet. Da han
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>