Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
min foragt i letvint nøgenhed.»–-(juli
1885).
Lignende uttryk som de Kielland i disse
breve til søsteren bruker om forholdet
mellem dokument og digt finder jeg i et brev
til Strindberg fra godt og vel et aar senere.
«––-Der er nemlig det ved Deres
senere bøger, at da De med vilje forsmaar
det kunstneriske ved fremstillingen, bliver
der ikke nok tilbage for den læser, der er
aldeles ukjendt med skildringens ydre
apparater—examensvæsen og hele det
svenske væsen med adel og nationer o. s. v.—;
den, som mangler maalene, forstaar ikke
hvor dybe nederlagene er, eller hvor
opmuntrende seieren; naar ikke selve
fremstillingen giver den understrøm, der
bevæger læseren op og ned, bliver reisen en
reisebeskrivelse og ikke et stykke bølgende
liv levet sammen med den, der gaar foran
og fortæller–-». Hvad han her savner
hos Strindberg er det samme som det han
savnet hos sin søster: «det kunstneriske ved
fremstillingen», «omformningen»—bare med
den forskjel at hos søsteren er det
omform-ningsevnen, hos Strindberg
omformnings-viljen det skorter paa, resultatet blir i begge
tilfælde det samme, hos søsteren en rapport
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>