- Project Runeberg -  Allmän litteraturhistoria / 6. Romantiken /
48

(1919-1926) [MARC] Author: Henrik Schück
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tysklands litteratur - Sturm und Drang - Goethe före Weimartiden - Götz von Berlichingen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

48 INNEHÅLLET I GÖTZ
Denna självbiografi har Goethe behandlat tämligen fritt
både beträffande biografiska data och huvudpersonens karak-
tär, vars egenskap av ett slags medeltida stråtrövare här
endast mycket lätt antydes. I stället framstår han såsom
en typ för trohjärtad tysk ridderlighet, representanten för
ett tidevarv, som nödgas vika för den lumpna nya skrivar-
tiden. Denna uppfattning var den kanske mest betydande
frukten av Goethes egna juridiska studier. Särskilt hade
han känt sig tilltalad av ett arbete av Herders vän och med-
arbetare Justus Möser, en bland det dåtida Tysklands mera
betydande historieskrivare, som författat en avhandling: Über
das Faustrecht, i vilken han förhärligat den stolta, fria
riddartiden, då var och en själv tog sin rätt utan att bindas
av juridisk formalism. Andra källor till denna tids historia
hade Goethe fått i ett arbete om landsfreden, i ett tredje
om Das Fehmgericht m. m. Detta intresse för en verklig
tidsfärg är ytterst karaktäristisk för den unge Goethe, något
alldeles nytt, som den franska klassiciteten ej känt till. Ty
vi skola erinra oss, att mellan Götz och Voltaires Tancrède
och Orphelin de la Chine endast ligga några få år.
Götz biografi har Goethe emellertid kombinerat med en
annan historia, som är alldeles fritt uppfunnen och som i
ändrad form återger hans egen kärlekshistoria från Sesen-
heim. Innehållet i dramat är i korthet följande. Götz och
Adalbert von Weislingen hava såsom ynglingar uppfostrats
tillsammans, blivit liv och själ, men sedan hava deras banor
skilts åt. Götz har blivit en fri tysk riddare, ärlig, tapper
och öppen; Weislingen däremot har gått i hovtjänst och
blivit en smidig, men föga samvetsöm diplomat. Då dramat
börjar, är han den ledande rådgivaren hos furstbiskopen av
Bamberg, med vilken Götz befinner sig i öppen fejd. Genom
sina utskickade ryttare lyckas Götz emellertid taga Weislingen
till fånga, och denne föres till Götz’ borg Jaxthausen. Genom
det trohjärtade, ridderliga sätt, på vilket Götz behandlar
sin gamle ungdomsvän, väcker han alla de bättre känslorna
hos denne, Weislingen lovar att bryta med sitt föregående
liv, avsäga sig sin plats hos biskopen och trolovar sig med
Götz’ syster, den ädla Maria. Han blir utan vidare fri, ty
Götz, som själv aldrig bryter ett löfte, litar på hans ord.
Weislingen vill också hålla det, men då han återvänt till
Bamberg, råkar han där den demoniska, förförande Adelheid

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Apr 1 19:08:56 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/allmlihi/6/0074.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free