- Project Runeberg -  Allmän litteraturhistoria / 6. Romantiken /
116

(1919-1926) [MARC] Author: Henrik Schück
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tysklands litteratur - Sturm und Drang - Goethes ungdomskrets - Leisewitz och Maler Müller

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

116 GOLO UND GENOVEVA
och dramat röjer ingen kompositionstalang, utan består av
vid varandra löst radade scener.
Vida mera betydande är Golo und Genoveva, som i vissa
avseenden måhända är det förnämsta från hela Sturm und
Drangtiden och i varje fall blott står tillbaka för Schillers
och Goethes dramer. Redan valet av ämne måste anses
lyckat, en gammal tysk Marialegend, som på latin först,
1412, nedskrevs av en munk från Andernach — att själva
huvudpartiet redan förekommer i en fransk chanson de geste
från senare delen av 1200-talet, Berte au grand pied, för-
minskar ej den nationella karaktären i legenden, ty denna
är fylld av en rent tysk romantik. En pfalzgreve Siegfried,
som är gift med Genoveva av Brabant, drar ut i krig mot
de otrogna och anförtror sitt slott och sin gemål åt en vasall,
den tappre Golo. Denne upptändes emellertid av en brottslig
kärlek till Genoveva, och då han ej kan besegra hennes mot-
stånd, anklagar han henne för äktenskapsbrott med slottets
kock, kastar henne i fängelse och låter till sist föra henne
och hennes nyfödde son ut i skogen, där några mördare
skola döda dem. Dessa gripas dock av medlidande och skona
dem, varpå Jungfru Maria sänder dem en hind, av vars
mjölk de leva. På en jakt flera år efteråt spåra emellertid
greve Siegfried och hans sällskap upp hinden och förfölja
denna till hålan, där Genoveva och hennes son bo. Allt
upptäckes nu, och den förrädiske Golo sönderslites till straff
av fyra oxar, som ännu ej gått för plogen.
Müller följer legenden ganska noga, men tillåter sig några
avvikelser, varigenom det i sig självt knappt dramatiska
ämnet blivit ytterligt dramatiskt. För det första har han
uteslutit jungfru Maria och överhuvud allt övernaturligt.
För det andra har han högst betydligt utvidgat personalen
och rör sig med en lika stor rolluppsättning som i Götz;
nästan alla äro gott och individuellt karaktäriserade. Men
viktigast är, att han gjort Golo till dramats huvudfigur ; av
Genovevas helgongestalt var, dramatiskt sett, icke mycket
att göra, men dess mera av Golo, och att Müller insåg
detta, är hans största förtjänst. Ty först därigenom för-
mådde han skriva ett drama, som av alla från Sturm und
Drangtiden kommer Shakspere närmast.
Den dramatiska tekniken återgår såväl till Goethe som
till Shakspere, ty utan att vara en imitation har Golo und

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Apr 1 19:08:56 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/allmlihi/6/0142.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free