- Project Runeberg -  Historiska upplysningar om Religiösa rörelserna i Finland i äldre och nyare tider / Del 2 /
1

(1857-1863) [MARC] Author: Matthias Akiander
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

IIV.



I det föregående hafva vi behandlat J. Böhmes
tros-förvandter dels såsom svärmare dels såsom separatister,
e-medan de, atom Böhme, följt äfven andra mystikers läror.
Vi komma nu till ett tredje slag af dem, hvilka vi
företrädesvis kalla mystiker derföre, att de hufvadsakligast höllo
sig till Böhmes och hans ifrigaste anhängare Gichtels
läror, och emedan de, olike de förnt omtalade svärmare och
separatister, hvarken sökte skilja sig från kyrkans
gemenskap, ej heller ville göra proselyter eller fördömma
kyrkans orthodoxa bekännare. Deras lära gick endast ut på,
att vända menniskan till en inre contemplation (sisällinen
katseleminen), för att derigenom göra christendomen
lef-vande i hjertat De lärde således, att det ingalunda vore
tillfyllest att veta, hvad sanning efter bokstafven är, utan
menniskan bör i sitt inre vara upplyst af sanningen och
göra henne lefvande inom sitt eget bröst. Sanningen,
eller Guds eviga ljus, bör nemligen framlysa genom en inre
födelse i själen, hvars eviga centrum skall öppnas, på det
Guds h jer ta och lifsens ord, som är Guds härlighets sken
och Hans väsendeB rätta beläte, må lysa och lefva i viljan,
förståndet och bjertat 2 Cor. 4: 6. Den erfarenhet man
gjort, att mystikern drager allt i vida högre grad än
Pietisten inom känslans område, förvandlar det öfversinliga
till det sinliga, besannar sig äfven här. Jemte det de
på-stodo, att endast den inre bönen, den inre nattvarden och
det inre dopet m. m. hafva lif och kraft, ville de för
mensk-lig ordning skull dock icke förkasta hvarken yttre bön
eller yttre nattvard och dop.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:10:47 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/amhistupp/2/0025.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free