- Project Runeberg -  Historiska upplysningar om Religiösa rörelserna i Finland i äldre och nyare tider / Del 3 /
139

(1857-1863) [MARC] Author: Matthias Akiander
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ler rätteligen bättrat 8ig, föregifvande, att dessa ekstaser
äro Guds verk och gudomliga tecken. Prosten berättade
äfven, att mag. Utter sökt vid häradsrätten försvara dessa
tecken med Skriftenes språk, ehuru han äfren sjelf måste
vidgå och medgifva, att de af dess adhaerenter, som haft
sådana tecken, icke varit uppriktiga, utan bekänt sjelfve,
att de haft sig således, för att derigenom sätta sig i hög
aktning hos andra.

Hr biskopen itererade alltså sitt förra: skall en
lärare, som predikar bättring och omvändelse, fordra af sina
åhörare dessa och dylika tecken såsom en hufvudsak? Svar:
jag bestrider, att jag någonsin gifvit sjelfva dessa
rörelser ut för nya födelsens tecken annorlunda än att jag sagt,
att de höra till den förra delen af nya födelsen, eller som
man kallar contritio. Jag förer mina åhörare till
botpsalmerna och Guds Ord, der bättringssorgen afmålasoch ber
dem derefter pröfva sitt själa tillstånd. Jag är ej någon
methodgifvare till bättring: Guds Ande är och blir sjelf
talande i den Heliga Skrift

Hr biskopen yttrade sig: jag har för detta märkt, att
hr magistern håller sig framför allt och blott vid Gamla
Testamentets exempel och expressioner, för att derifrån
låna skäl till sin bättringsmethod,men finner ej något spår,
att han någon enda gång åberopat sig Nya
Testamentets skrifter, ehuru bot och bättring äfven der, med all den
force och styrka, som vederbör, predikas. En lärare bör
ju icke binda sig blott och allenast vid G. Testamentets
exempel, utan ock fast mera hålla sig till det Nya,
emedan hela G. Testamentets ställning och oeconomie, till och
med sjelf va språket, var mera sensuel och figurerad, hvar-’
emot vi i Nya Testamentet mer än förut föras ifrån
skuggan till sjelfva varelsen, och utan slika omsvep likafullt
tjena Gud i andan och sanningen. DerfÖre är ock sjelfva
skrifsättet i G. Testamentet mycket figureradt och får då
ej tagas proprie, utan att exponera sig för orimligheter och
sådant, som ej skickar sig med en af förnuft beledsagad
sensus communis.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:10:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/amhistupp/3/0141.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free