- Project Runeberg -  Historiska upplysningar om Religiösa rörelserna i Finland i äldre och nyare tider / Del 3 /
310

(1857-1863) [MARC] Author: Matthias Akiander
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ej vidare synda, och korteligen att förbättra allt, hvad som
står att förbättras samt föra ett nytt lefverne i kärlek och
tro. Prestens absolution eller aflösning verkar ingen
tillgift af synderna. Gud förlåter dem oupphörligt, ty han är
barmhertigheten sjelf; men synden vidhänger menniskan,
och, för att kunna erhålla verklig förlåtelse eller blifva
förlossad från synden, måste ej blott det onda utrotas,
u-tan ock det goda sättas i dess ställe.

Om förbättringen och pånyttfödelsen. Menniskan är icke
född af sina föräldrar till det andeliga lifvet, men måste
dock erhålla detta lif, om hon skall komma in i himmelen.
Vi äro ständigt böjda för arfsynden, hvilken vi medfört till
verlden, och vi lägga till henne många andra synder, som
tillhöra oss. Blott en ny födelse, en ny af Herran ledd
uppfostran kan rycka oss ur denna afgrund. Medlen
der-till äro tro och kärlek, hvilka ingjutas i oss från
himmelen, endast vi uppriktigt önska det och förljena det genom
våra gerningar. Pånyttfödelse är verksam ånger och bot,
och den fortfar hela lifvet igenom.

Om tillräknandet. Den nya kyrkan lärer, att tron och
Christi förtjenst göra oss saliga, och denna lära om
tillräknandet härleder sig från Nicaeiska mötet och dess
beslut, hvarigenom tre personer i Gudomen antogos. Men
den apostoliska kyrkan trodde ej på Guds Son, såsom född
fyån evighet, för att en dag borttaga verldens synder och
försona oss med Fadren. Derföre påstår Svedenborg, att
tillräknandet af Christi förtjenst och rättfärdighet är omöjligt,
emedan försoningen genom honom bestod deri, att han
un-derkufvade helvetet, återställde ordningen i himmelen ooh
stiftade en ny andelig kyrka.

Om döpelsen. Döpelsens bad är en andelig rening;
ty vattnet betyder, efter Skriftens andemening, sanningen
eller Ordet. Döpelsens första verkan är införandet i den
christna kyrkan och den döpta menniskans upptagande bland
den andeliga verldens christna; dess andra verkan är att
öfvertyga henne, det vår Herra Jesus Christus är hennes
Frälsare och saliggörare, och att hon bör efterfölja honom;

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:10:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/amhistupp/3/0312.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free