- Project Runeberg -  Aand og Natur : tre Samtaler /
33

(1893) [MARC] Author: George Berkeley Translator: Carl Nærup With: John Mourly Vold
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Første Samtale

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 33 —

Hyl. Jeg erkjender det.

Fil. Og alligevel forsikrede du, at du ikke kunde
tænke dig Egenskaber eller Akcidenser uden paa samme
Tid at tænke en materiel Substans som deres Bærer.

Hyl. Det er sandt.

Fil. Altsaa, naar du siger, du kan tænke, at
Egenskaberne har en virkelig Existens, saa tænker du noget, du
ikke kan tænke.

Hyl. Det var ganske vist galt; men jeg er alligevel
bange, der stikker en eller anden Feilslutning under her.
Hvad siger du f. Ex. om følgende: det falder mig netop
ind, at Grunden til alle vore Feiltagelser ligger i, at du
behandler hver Egenskab for sig. Jeg indrømmer villig, at
en saadan enkelt, løsreven Egenskab — sanselig
Eiendom-melighed — ikke kan existere for sig udenfor Bevidstheden.
Farve ikke uden Udstrækning (extension), Form ikke uden
et eller andet sanseligt Kjendemærke. Men da de
forskjellige Egenskaber forenede udgjør den hele sanselige Ting,
er der intet til Hinder for, at den Slags Ting skulde kunne
antages at existere udenfor Bevidstheden.

Fil. Enten spøger du, Hylas, eller ogsaa maa du have
en meget slet Hukommelse; thi skjønt vi gjennemgik alle
Egenskaber og opregnede den ene efter den anden, var der
intet i mine Grunde eller rettere sagt i dine Indrømmelser,
som beviser, at de sekundære Egenskaber ikke skulde kunne
bestaa hver for sig. Jeg vilde blot vise, at de absolut ikke
kan existere uden en Bevidsthed som Bærer; thi da vi
behandlede Form og Bevægelse, kom vi til det Resultat, at
de ikke kunde existere udenfor Bevidstheden, fordi det var
umuligt endog i Tanken at adskille dem fra alle sekundære
Egenskaber og opfatte dem som existerende i og for sig
selv. Imidlertid var det ikke den eneste Grund, jeg anførte
ved den Anledning, men jeg skal gjerne lade hele
Af-gjørelsen bero paa dette Punkt; glem derfor alt, hvad jeg
før har sagt, og spørg dig selv, om du tænkte dig, at noget
Komplex af Egenskaber eller nogensomhelst sanselig
Gjenstand skulde kunne existere udenfor Bevidstheden 1).

Hyl. Hvis saa er, skal vi snart kunne afgjøre Sagen.
Hvad er lettere end at tænke sig et Træ eller Hus,
existerende for sig, uafhængig og uset af hvilketsomhelst bevidst

*) Sml. Principles of Human Knowledge, seet. 22.
Aand og Natur.

3

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:14:04 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/andnatur/0043.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free