- Project Runeberg -  Auktoritetsreligionerna och andens religion /
103

(1904) [MARC] Author: Auguste Sabatier Translator: Oscar Heinrich Dumrath
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - FÖRSTA BOKEN. Den katolska auktoritetsdogmen - 3. Tradition - V. Uppkomsten af den katolska läran och traditionen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

103

liackadt försvarat den. Traditionens ofelbarhet är
hierarkins allmakt.50

Vincentius’ af Lerinum teori har ägt bestånd ända till
sjuttonde seklet. Bossuet föryngrade och utvecklade den
därpå med sin vanliga vältalighet i striden mot
protestanterna: »Den från Gud komna katolska sanningen har från
begynnelsen sin fulländning.» Tron talar enkelt; den
helige ande utbreder sin rena upplysning, och den
sanning han undervisar har ett alltid likformigt språk. All
förändring i trons framställning är ett kännetecken till
falskhet och inkonsekvens. Förändringarnas hela historia
hvilar på denna grund. Kätteriet är i sig själft alltid en
nyhet, huru gammalt det än må vara; det hittar alla dagar
på nytt och förändrar dagligen sin lära. Den katolska
kyrkan, som är oföränderligt fäst vid de en gång
kungjorda dekreten, utan att man skulle kunna påvisa den
minsta förändring från kristendomens ursprung, framstår
såsom en kyrka, byggd på klippan, alltid säker på sig
själf eller fastmer på de löften hon mottagit, fast i sina
principer och vägledd af en ande, som aldrig förnekar sig.61

Allt skulle emellertid förändras i världen och i kyrkan.
De historiska studiernas framsteg och katolicismens egen
inre utveckling måste göra detta anspråk på orubblighet
ohållbart och nödsaka traditionsteorin till att åter
omskapa sig.

De modärna ha förvärfvat historiskt sinne; och denna
verkligt nya förmåga att förstå och föreställa sig det
förflutna har för dem förnyat dess anblick. Ingenting varar
utan att ombilda sig. Lifvet är endast en frigörelse från
gamla saker och ett upptagande af nya. Huru kan man
då fortfarande påstå, att kyrkan lefvat aderton århundraden
och icke förändrats? Hvar funnos i den kristna forntiden
dessa dogmer, som vårt släktes människor sett utspricka,
såsom dogmen om Marias obefläckade aflelse och dogmen
om påfvens personliga ofelbarhet? Hvar fanns dogmen
om skärselden och läran om aflat, de sju sakramenten,
Sabatier. 8

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:14:10 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/andrelig/0113.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free