- Project Runeberg -  Auktoritetsreligionerna och andens religion /
181

(1904) [MARC] Author: Auguste Sabatier Translator: Oscar Heinrich Dumrath
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - FÖRSTA BOKEN. Den katolska auktoritetsdogmen - 5. Påfvedömet - III. Legenden om den helige Petri stol

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

181

Kristendomen i Rom har hvarken Petrus eller Paulus
eller någon känd apostel eller någon känd officiell mission
att tacka för sin uppkomst. Den erbjuder ett slående
exempel på obemärkt och spontan propaganda. Då Paulus
omkring år 58 skref sitt stora bref till romarne, hade den
kristna församlingen redan länge funnits, och dess tro var
berömd i hela världen.32

Petrus hade för visso ännu icke kommit dit. Omkring
år 99 finna vi honom i fängelse i Jerusalem.33 Fem eller
sex år därefter är han ännu kvar i denna stad och
deltager i de sammankomster, som hållas därstädes. Något
senare lär oss brefvet till galaterna, att han befann sig i
Antiokia. Han var icke i Rom, då Paulus kom dit på
våren år 61. Han var icke heller där omkring år 63, då
brefvet till filipperna skrefs. Om han kommit dit ett eller
ett par år senare, om han därstädes lidit martyrskapet —
så är detta en helt och hållet yttre enskildhet, som kan
intressera historieskrifvaren, men icke äger någon
dogmatisk betydelse.

Det finnes intet samband mellan kyrkans i Rom
grundande och Petrus’ historiska person; ännu mindre samband
finnes mellan Petrus och det romerska episkopatet under
den senare tiden. Man har ofvan sett anfördt ett skäl
härtill, som befriar från att söka något annat. Det har i
Rom icke funnits någon biskop i egentlig mening före
Hadriani regering. Församlingen i denna stad hade
uppstått af sig själf och organiserat sig i full frihet. Den
hade sina äldste och sina diakoner, d. v. s. sitt styrande
råd eller sin senat, innan Paulus eller Petrus ankom, och
det är en grundlös och tom inbillning att antaga, att dessa
medförde någon förändring i den upprättade ordningen.34

Legendens mest mytiska del är Petri föregifna
episko-pat i Rom. Ingen skriftställare från de första århundradena
omtalar detsamma. Man visste ännu alltför väl, att en
apostel, som hade i uppdrag att öfverallt föra det
evangeliska ordet, icke kunde låta binda sig vid en särskild

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:14:10 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/andrelig/0191.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free