- Project Runeberg -  Auktoritetsreligionerna och andens religion /
243

(1904) [MARC] Author: Auguste Sabatier Translator: Oscar Heinrich Dumrath
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - ANDRA BOKEN. Den protestantiska dogmen och auktoriteten - 1. Den ursprungliga protestantismen - III. Bibeln och reformatorerna

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

243

bekymra sig icke heller om att med noggranhet skilja
innehållet från formen eller anden från bokstafven. Bibelns
mänskliga ofullkomligheter försvinna, åtminstone i deras
predikningar och polemiska skrifter, i dess gudomliga
sannings strålande glans.

Sedan man fastställt detta, måste man fastställa äfven
en annan sak. Man måste betrakta reformatorerna i
förhållande till medeltidens bibel, som de först
genom-bläddrade och läste. Dessa traditionella samlingar
innehöllo mycket annat än de apostoliska böckerna. I dessa
funnos apokryfiska, pseudoepigrafiska, kyrkliga skrifter af
mycket olika värde. Skillnaden mellan proto-kanoniska
och deutero-kanoniska böcker var icke helt och hållet
förgäten. Man måste erinra sig, att före tridentinska mötet
intet ekumeniskt koncilium på ett någorlunda tydligt sätt
uppdragit gränsen mellan hvad som var gudomlig
inspiration och hvad som icke var detta. Huru skulle under
sådana omständigheter reformatorerna kunnat afhålla sig
från att anställa en undersökning öfver dessa traditionella
samlingar? Sanningen är, att kritiken måste uppstå och
uppstod på samma gång som läran om skriftens gudomliga
auktoritet.

Hvad som i dessa böcker var gudomligt — vi
upprepa det — var »Guds ord», som samvetet hörde
genljuda i dem, men ingen kunde falla på den tanken, att
detta Guds ord vore absolut identiskt med de bibliska
samlingar, som man hade framför sig.

Beviset härpå har man i det sätt, hvarpå Luther och
Melanchthon förklara och bestämma innehållet i detta
gudomliga ord. Det består af två delar: lagen, som för
människan uppenbarar hennes syndfulla tillstånd, och
evangelium, d. v. s. löftet om syndernas förlåtelse och
utgjutel-sen af lifvets ande. Så förträfflig denna indelning än må
vara för att upptaga skriftens religiösa och moraliska
innehåll, är den emellertid absolut omöjlig att tillämpa på
själfva böckerna.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:14:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/andrelig/0253.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free