- Project Runeberg -  Auktoritetsreligionerna och andens religion /
291

(1904) [MARC] Author: Auguste Sabatier Translator: Oscar Heinrich Dumrath
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - ANDRA BOKEN. Den protestantiska dogmen och auktoriteten - 3. Dogmens fortskridande upplösning - III. Förmildranden och kompromisser. — Rationalismens triumf

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

291

III.

Förmildranden och kompromisser. Rationalismens

triumf.

Sanningen att säga, ha allt ifrån sjuttonde seklet
funnits män med moderata tänkesätt, hvilka motstått den
ortodoxa logiken och mer eller mindre noga begränsat
den gudomUga uppenbarelsen till endast de saker, som
angå människosläktets frälsning.16

Till följd af sin egen lära förmåddes arminianerna att
beträda medgifvandenas väg och göra den allt mera
omfattande.17

Hugo Grotius gaf föredömet; af den grammatikaliska
exegesen, af hvilken han är en af skaparne, bragtes han
att göra åtskillnad mellan de kanoniska böckerna och
utmärka graderna af deras inspiration. Om den senare är
nödvändig för profeterna, finner man dock icke, att den
också varit det för historieskrifvarne. För författarne af
bibelns historiska böcker har det varit nog, att de skrifvit
på god tro och med djup gudsfruktan. Grotius
inskränker sålunda inspirationen till profetiorna, till de
apostoliska uppenbarelserna och till Jesu ord, hvilka äro Guds
egna ord.

För allt det öfriga är Guds andes underbara hjälp
onödig; ett riktigt omdöme, en samvetsgrann hederlighet
och sanningskärlek ha varit nog.18

Efter Grotius kom Jean Leclerc, och han var ändå
djärfvare. I det han höll sig strängare till historien,
begränsade han inspirationen till de profetior, bud och läror,
som bibeln i uttryckliga ordalag lägger i Guds egen mun.
Öfver allt annanstädes fordrar han rätt att pröfva, rätta
och tvifla.1" Detta var en egendomlig ställning. Ur denna
synpunkt funnes gudomlig inspiration och auktoritet en-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:14:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/andrelig/0301.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free