- Project Runeberg -  Auktoritetsreligionerna och andens religion /
325

(1904) [MARC] Author: Auguste Sabatier Translator: Oscar Heinrich Dumrath
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - ANDRA BOKEN. Den protestantiska dogmen och auktoriteten - 4. Bibelns auktoritet i nittonde århundradet - II. Den sista krisen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

325

andra genom mängden af motsägelser i sina
bevisningsgrunder. Den förståndigaste af dem, Jalaguier, frånsade
sig sålunda de absoluta teopneusternas ohållbara
öfver-drifter; för sin del återkom han till arminianernas och
soci-nianernas magra bevisföring och bemödade sig att grunda
Nya Testamentets auktoritet på underverkens verklighet
och denna verklighet i sin ordning på böckernas äkthet
och deras författares historiska goda tro. Han såg icke,
huru obestämdt detta auktoritetsbegrepp är, då det
till-lämpas på en till stor del anonym eller pseudonym
litteratur; huru motsägande den kristne anden det å andra
sidan är att döma om läran på grund af underverken, i
stället för att döma underverken efter läran; och slutligen
huru en dylik historisk bevisning, på sådant tidsafstånd
och i ett dunkel, som aldrig tillåter att komma längre än
till en större eller mindre sannolikhet, icke kan
tillfredsställa krafvet hos hvarje sant religiös tro, som icke kan
finna ro annat än i absolut visshet. De Gasparin trädde
i sin ordning inom skranket och, i det han högt
förkunnade vanmakten hos en metod, som låter den kristna
trons sanning bero af en historisk, mänsklig bevisnings
osäkerhet, ansåg han endast ett enda argument gällande:
Jesus Kristus har anfört Gamla Testamentets böcker såsom
ofelbara, alltså äro Gamla och Nya Testamentet lika
ofelbara.

För det första är det icke sant, att Kristus anfört alla
dessa böcker och sålunda helgat dem alla; det är framför
allt icke sant, att han anfört dem såsom varande ofelbara,
alldenstund han själf medförde en högre uppenbarelse,
som icke allenast gjorde dem oberoende af det gamla
ordet, utan gaf dem rätt att reformera och motsäga detta.
Han lät visserligen lysande sanningar framspringa ur det,
men just därigenom ställde detta alldeles nya ljus skenet
från Mose lag i det förflutnas skugga. Kristi föredöme
visar motsatsen af hvad man vill härleda från detsamma.

Ett tredje parti uppträdde, hvilket, då det icke kunde

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:14:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/andrelig/0335.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free