- Project Runeberg -  Auktoritetsreligionerna och andens religion /
329

(1904) [MARC] Author: Auguste Sabatier Translator: Oscar Heinrich Dumrath
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - ANDRA BOKEN. Den protestantiska dogmen och auktoriteten - 4. Bibelns auktoritet i nittonde århundradet - II. Den sista krisen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

329

som stat och kyrka ha af densamma för att upprätthålla
sig. Det är icke mera fråga om hvem som är ofelbar,
trosbekännelserna eller bibeln, utan om de böra vara
ofelbara. Under denna tid var det som Hengstenberg, i stället
för att rädda bibelordet, lyckades fullständigt blottställa
detsamma genom de sällsamma utvägar, hans fyndiga
in-billningsgåfva och mångsidiga lärdom oupphörligt ingåfvo
honom. Andra, såsom Ståhl eller Kliefoth, funno det enklare
att underkasta Skriftens tolkning auktoriteten hos sextonde
seklets och de upprättade kyrkliga korporationernas
trosbekännelser. Under förevändning att bevara reformationens
verk kom man sålunda till att i princip förneka det och
att återställa katolicismens motsatta princip, nämligen
bibelns underordnande under kyrkans officiella tradition.20

I södra Tyskland, i Erlangen, sökte man däremot i en
allvarlig odling af den teologiska vetenskapen medlet att
i kyrkan återinföra tron och lifvet. Man satte därstädes
den bibliska uppenbarelsen öfver allt annat. Men den
protestantiska principen, som på detta sätt samvetsgrant
upprätthölls och tillämpades, medförde ännu en gång sina
oundvikliga konsekvenser.

I det man ville beriktiga eller fullständiga de gamla
dogmerna i Skriftens namn, förändrade man dem
betänkligt och hemföll med olycksdiger nödvändighet till
anklagelsen för kätteri. Thomasius t. ex. vände fullständigt
upp och ned på kristologin från kyrkomötena i Nicæa
och Konstantinopel genom sin lära om Kenosis, enligt
hvilken det gudomliga ordet, i det att det vardt kött,
verkligen befriat sig från sina metafysiska attribut och liksom
förintat sig.26 Hofmann förstörde på samma sätt den heliga
Anselms återlösningsteori för att ersätta densamma med
en djupare och mera biblisk uppfattning.27 Alla gjorde
mer eller mindre betänkliga medgifvanden åt den modärna
kritiken och tanken. Till och med uppseendeväckande
affall förekommo. Kahnis, som man först omhuldat såsom
lutheranismens Benjamin, öfvergick en vacker dag i den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:14:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/andrelig/0339.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free