- Project Runeberg -  Auktoritetsreligionerna och andens religion /
420

(1904) [MARC] Author: Auguste Sabatier Translator: Oscar Heinrich Dumrath
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - TREDJE BOKEN. Andens religion - 2. Jesus Kristus grundläggare af andens religion - IV. Evangeliernas natur

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

420

påfven eller till de författare, hvilkas skrifter samlats
mellan Nya Testamentets pärmar; hon har förvägrat de
vanliga kristna densamma och åt dem skapat ett nytt
förmynderskap, i det hon på samma gång beröfvat dem den
frihet, som Kristus eröfrat åt alla faderns söner.

Den dogm, som af den helige ande gjort en metafysisk
väsensenhet, har också förlamat och dödat dess verkande
kraft i det kristna lifvet. I Gqmla och i Nya Testamentet
representerade han den gudomliga principen i
människosjälen, den lefvande Gudens inneboende verksamhet.
Upplyft till treenighetens empyré, blef han transscendent och
lika mycket skild från världen som de båda öfriga
gudomliga personerna, och sedan dess har han behöft ett
medlande organ för att uppenbara sig och verka; han har
förkroppsligat och följaktligen lokaliserat sig, dels i den
katolska hierarkin, dels i skriftens codex. Ingenting har
emellertid varit mera främmande för Jesu tanke och löfte.

Samtidigt misstrodde man de kristna, som sade sig
ledas omedelbart af anden. Detta innebar en oroande
mysticism. Anden hade icke tillstånd att handla och att
göra sig gällande utom i de lagliga och officiella
formerna. Då han blifvit en transscendent kraft, tedde han
sig som en obestämd princip. De, som anropade honom
för att med honom täcka sin fanatism, voro antingen
offer för en illusion eller gjorde de honom till ett med
sin egen fantasi. Den evangeliska läran är helt
annorlunda. Anden, som Jesus lofvar de sina, är den
historiskt mest bekanta makt, som kan finnas. Det är faderns
ande, som var i honom och som framträdde såsom en
sanningens, en den moraliska ärlighetens, den fullkomliga
rättfärdighetens och den oförbehållsamma kärlekens till
nästan ande. Jesus förklarar för två af sina lärjungar,
som vill låta himmelens eld drabba en by, som var ovillig
att mottaga deras mästare, att de icke visste hvilken den
ande var, som behärskade dem. Till fariséerna, som
förblanda hans ande med Beelsebub, talar han om en oför-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:14:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/andrelig/0430.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free