- Project Runeberg -  Auktoritetsreligionerna och andens religion /
427

(1904) [MARC] Author: Auguste Sabatier Translator: Oscar Heinrich Dumrath
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - TREDJE BOKEN. Andens religion - 3. Nya Testamentet är grundlag för andens religion - I. Det messianska löftets fullbordan

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

427

hjärtat till hjärnan. De hade med sin blyghet som bönder
för ögonblicket förlorat sina själsförmögenheters jämvikt;
de hade blifvit profeter, nabis, i detta ords gamla
bemärkelse. Hvar och en hade, allt efter sina medel och
förhållandet mellan sina känslors våldsamhet och sin
organisms större eller mindre styrka, med åtbörder och skrik,
med sånger eller afbrutna anföranden ur Skriften, måhända
också med danser och olika ställningar uttryckt och firat,
såsom han kunde, Guds underbara verk.

Petrus förklarar undret, i det han påminner om Joels
messianska profetia: »Och det skall ske i de yttersta
dagarne, säger Gud: Jag skall utgjuta min ande öfver allt
kött. . . öfver mina tjänare och öfver mina tjänarinnor,
och de skola profetera ...» Sålunda är skillnaden mycket
utpräglad mellan gamla och nya förbundet, mellan lagens
tidsålder och Messias’. Den senares ankomst
tillkänna-gifves genom en allmän utgjutelse af anden. Det nya
folket skall vara ett folk af profeter. Det, som var någras
privilegium, blir allas tillhörighet. Det är de kristnas
universella inspiration.5

Ett annat ställe i Apostlagärningarnas bok visar ändå
bättre, att man blef en verklig och fullständig kristen
endast genom denna erfarenhet af andens gåfva. I Efesus
funnos några lärjungar, hvilka aldrig hört talas om en
sådan gåfva eller ens om anden; de hade endast erhållit
Johannis dop. Paulus döpte dem i Herrens Jesu namn,
och genast kom anden öfver dem med alla
utomordentliga tecken till sin närvaro.6

En tredje berättelse om denna första period i den
kristna kyrkans historia är icke mindre talande. Filippus
har med utomordentlig framgång predikat evangelium
för Samarien. Män och kvinnor hade låtit döpa sig af
honom. Men, säger berättaren, den helige ande hade
ännu icke fallit på dem. Apostlarne i Jerusalem
betraktade icke denna omvändelse, ehuru den åtföljts af
vattendopet i Jesu namn, såsom fullständig. För att fullborda

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:14:10 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/andrelig/0437.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free