Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - TREDJE BOKEN. Andens religion - 3. Nya Testamentet är grundlag för andens religion - III. Den Johanneiska inspirationsläran
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
435
gelisten med anledning af andens löfte, som Jesus gifvit
de troende: »Ty den helige ande var ännu icke gifven,
emedan Jesus ännu icke var förhärligad.»20 Paraklet kunde
icke komma, så länge Jesus icke gått bort. Den åter-
uppståndne Kristus’ symboliska handling, då han blåste på
sina lärjungar i det ögonblick han lämnade dem och till
dem sade: »Mottagen den helige ande», har ingen annan
26
mening.
Af detta dubbla begrepp af ordet och anden
här-flyter begreppet om de kristnas fria och beständiga
inspiration. Att vara kristen är att vara född ofvanifrån,
d. v. s. vara född af anden; det är att icke allenast
vederkvicka sig med Kristi ords lefvande vatten, utan i sig
äga ett ständigt flödande källsprång af inspiration och
kraft:27 det är att ha anden icke med långa mellanskof
under några lyckligare minuter, utan alltid ha honom
boende i medvetandet. »I kännen honom», säger Jesus, »ty
han förblifver hos eder och skall vara i eder. Han skall
lära eder allt och påminna eder allt hvad jag sagt eder.
Han är sanningens ande, som utgår ifrån fadern. Jag har
ännu mycket att säga eder, men I kunnen icke nu bära
det. Sanningens ande skall leda eder till hela sanningen.28
Huru skulle man bättre låta förstå, att den kristna
uppenbarelsen icke är en sluten och undanlagd bok, utan
att den är ständigt öppen och i rörelse; att det vore att
misskänna densamma, om man inneslöte den, liksom den
mosaiska lagens uppenbarelse, i en stereotyperad bokstaf,
och att detta vore att sjunka från den höjd, till hvilken
Kristus velat höja de sina; att denna högsta uppenbarelse
slutligen icke inneslutits i någon samling en gång för alla
formulerade och kodifierade doktriner, utan ligger i den
uppenbarande principens immanens och kontinuitet i den
kristna själen, icke i en bok, utan i anden, som gör, att
böckerna skrifvas, och inom oss vittnar om själfva
böckernas sanning och värde?
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>