- Project Runeberg -  Antiqvarisk/Antikvarisk tidskrift för Sverige / Tjuguförsta delen /
7

(1864-1924)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ATS 2 1:4

TESSINSKA KYRKOBYGGNADER.

7

lanternin, hvilkens miniatyrkupol krönes af en krona.
Det hela har sålunda en mera uppåt strävande tendens,
en livligare vertikalrytm, än den nuvarande något tryckta
och betydligt lägre kalotten visar. Det inre
kupolskalet, som hade en något mindre basradie och dessutom
drogs något lägre ned än det yttre, hade fullt halvsfärisk
form; det var, att döma av en sektionsritning, avsett att
verka såsom en himmelskupa, dekorerad med moln och
svävande genier. Kupolradiens längd motsvarar äfven
rummets höjd upp till arkitraven, på vilken en balustrad är
rest, bildande en övergång i själva kupolkupan. Vid
ombyggnaden bibehöllos rummets proportioner, men
balustraden på entablementet bortföll och hela kalotten gjordes
betydligt lägre, så att basradiens längd nu motsvarar
rumshöjden nästan ända upp till den låga lanterninens spets.
Detta i samband med de åtta kappornas förening till en
kalott har väl givit interiören en enhetligare prägel, men
samtidigt försvagat den rytmiska rymdeffekten.

Karlskrona Tyska kyrka var sålunda ett av de mest
utpräglade exemplen på den klassicistiska tendensen i den
yngre Tessins stilsträvanden. Bättre än någon annan svensk
kyrkobyggnad belyser den (även i sin nuvarande form) de
estiska principer, som vi i en föregående uppsats (i
Nordisk Tidskrift) sökt framhålla. Här framträder mest
påtagligt sambandet med alla verkliga centralkyrkors
urföre-bild: Pantheon i Rom. Vi känna ju också, att Tessin med
särskild omsorg studerat, uppmätt och avtecknat denna
klassiska anläggning. Utan tvivel har han haft en viss
ledning av sådana studier vid uppgörande av ritningarna
till Karlskrona-kyrkan. Därmed är dock ingalunda sagt,
att det endast var Pantheon, som Tessin hade i tankarna
då han komponerade Tyska kyrkan, tvärtom, det är
tydligt nog, att även senare byggnadsverk härvidlag spelat,
en viss roll. Tessins stora förebild och lärare Lorenzo
Bernini hade ju uppfört åtminstone två berömda central-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:45:47 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/antiqtid/21/0303.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free