- Project Runeberg -  Antiqvarisk/Antikvarisk tidskrift för Sverige / Tjuguförsta delen /
18

(1864-1924)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

18

OSYALD SIRÉN.

ÅTS 21: 4

påträffas i de mera lantliga byggnadsverk, vilka under
mindre erfaren ledning uppmurades efter Tessins utkast.
Denna kapellfasads stilelement äro förövrigt ungefär
desamma som på den äldre Tessins fasader till Maria
kyrka i Stockholm, och de återfinnas ju på hundratals
romerska kj^rkofasader allt ifrån Vignolas Gesu-kyrka och
Giacomo delia Portas fasad till S:ta Maria dei Monti.
Med all sannolikhet hade ritningarna till Drottningholms
slottskapell i huvudsak utarbetats av den gamle Tessin.
Skulle sonen här haft fria händer, så hade han knappast
tillämpat så utpräglade barockraotiv, synnerligast då det
var fråga om en rundkyrka, vilkens grundform dock snarast
är af klassicistisk karaktär; för honom hade det stått
klart att den runda planformen icke harmonierade med
en sådan fasadtyp. För oss har kombinationen onekligen
ett historiskt intresse och förtjänar uppmärksammas såsom
vittnesbörd om de olika inspirationskällor, från vilka de
båda Tessinerna mottagit sina viktigaste konstnärliga
inpulser. Ser man dessa frågor ur principiell stilsynpunkt,
så skulle man snarast vänta sig en sådan typisk
barock-fasad, som den vilken pryder Drottningsholmskapellet,
sammanställd med en oval plan av samma art som i
Vignolas S:t Andrea in Via Flaminia eller S:ta Anna dei
Pa-lafrenieri, för att blott nämna två utmärkta ovalkyrkor.
Formen upptogs förövrigt också av Tessin i
slottskapellet på Strömsholm, vilket är insatt i mittrisalitens
torn-artade påbyggnad. Kapellets yttre omfattning är sålunda
rektangulär, men invändigt är rummet ellipsformigt. Fönster
och dörrar komma sålunda att ligga i djupa alkovart&de
nischer. Vid ellipsens ändar äro predikstolar placeradt
på långsidorna åter orgeln och altaret Väggarna äro
förövrigt indelade med förkroppade pilastrar och över dem
följer en list, som betecknar anfanget av den ellipsoidiska
kupolen. Rikligt överljus strömmar in geæura kupolfönstren,
skänkande liv och rytmisk puls åt det lilla rummets egen-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:45:47 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/antiqtid/21/0314.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free