- Project Runeberg -  Sex Bøger om den sande Christendom /
99

(1881) [MARC] Author: Johann Arndt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Den første Bog - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

20 Cav. bedres Liv og Levnet. 99
angergiven og vilde alvorligere bedre
sig ; tcenkte et Menneske ret paa Hel
vedes Pine, da vilde al denne Ver
dens Lyst forgaa ham og forvand
les for ham til en stor Bitterhed
og den stMste Smerte og Sorg,
som i Verden sindes, vilde blive ham
let og ftd imod den evige Pine at
regne. Men efterdi vi have faadan
Lyst til Kadets Krceseuhed og vil
saa gjerne have smigret for vort Kjch
og Blod, derfor blive vi ikke med
faadan aandelig Forstand oplyste og
med faadan broendende Andagt op
tcendte.
§ 7. Korteligen, det maa en
Christen lcere ; har KjMt sin Vel
lyst og gode Dage, da er detAandens
men korsfæstes KjMt med
sine Lyster og Begæringer, saa
lever Aanden, det ene er her det
andets DM Skal Aanden leve,
saa maa de naturlige Krcefter aandelig
dF og ofres til et levende Offer,
fom der meldes Rom. 12, I.Alle
Hellige fra Verdens Begyndelfe
have faaledes levet, de have med
Taksigelse oedet deres groedelige BrFd
og med Gloede drukket deres Grce
dedrik, om hvilken David siger (Ps.
80, 6.): du har bespist dem med
Taarers BrLd og givet dem en
fuld Maade af Taarer at drikke.
Item Pf. 42, 4.: Min Graad er
min Mad Dag og Nat, og Pf.
102, 5. 10.-, Jeg glemmer at cede
mit BrM Jeg ceder Aste fom
og blander min Drik med Graad.
Troen maa gjM dette GroedebrFd
sM. Og denne Grcededrik udperses
ved en sand Ponitense af de fM
derknufede Hjertes Viindruer, og
det er den BedrMlse til Salighed,
som Ingen fortryder. Tvertimod
gjM denne Verdens BedrMlse
DMn, siger Paulus (2 Cor. 7,10).
Denne Verdens BedrMlse kommer
gemeenlig af timelig Wres og
Godses Fortabelse, derover geraadc
mange i faadan BedrMlse, at de
hcrnge og myrde sig selv, hvilket er
ofte skeet iblandt Hedningerne, men
de Christne skulle forståa det bedre.
Skulde det timelige Godses Forta
belse bringe et Menneske om Livet?
Er dog Livet ikke bedre end al Ver
dens Gods ? SMg ikke for det ti
melige Godfes Mistelse og Forta
belse, men for det evige Godes Mi
stelse og Fortabelse, som ved Adams
og dine egne Synder er foraarsaget.
Det timlige Gode besidde vi dog
en kort Tid og i DMn blive vi
Alting kvit. I DMn vorde vi
alle lige fattige og vor Herlighed
farer ikke efter os (Ps. 49, 18).
Dydens Forsmædelse boere vi Alle
paa Halsen ; der maa sandel en Kon
ges Legeme forfule og opraadne,
fom en arm Betlers og Tiggers
Legeme. Da er en levende Hund
bedre end en LM, fom Sa-
Salomon siger (Prced. 9, 4). Men
Gud stal engang aldeles borttage
DMns Forsmædelse fra sit Folk,
og det Tcekke og Skjul, hvormed
alle Folk ere skjulte og betoekte (Es.
25, 7. 8). Han stal opsluge DMn,
evindelig og afstryge Graaden as
alle vore Ansigter (Aab. 7, 17).
Derfor maa du ikke vcere faa faare
bedrMt for det Timeliges Skyld.
Deu ganske Verden er ikke faa
meget vcerd fom din Sjoel, for
hvilken Christus er dM Elsk ikke
det Timelige alt formeger at det ikke
>?H!

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:58:24 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/arndt81/0107.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free