Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Den første Bog - Sider ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
203
1 Cap. af den fyrste Bog.
ug hvorledes, alle dens Krafter, fornemmelig
Forstanden og Billien, var og fremdeles stal
blive Gud ligedannet. § 3. Ligefom Sjcr«
len har sin Herlighed af Gud, saa har igjen
Legemet sin Herlighed af Sjcrlen og retter
sig efter den i alle Ting. § 4. Saameget
som et Menneske har af Guds Billede, saa
meget har han ug af Glcede og Frimodighed.
S 5. Der er Aorstjel Paa Gud og hans Bil
lede, hvilket Dyvelen med Listighed har for
styrret i Menneskene, og igjen oprettet sit eget.
tz 6. Dette hans Anslag bestod i at rande
Menneskene til Hovmodighed og at blive som
Gud selv til deres Ulykke. Z 7. Derpaa
fulgte DFden til Straf, hvoraf vi kan fe Syn
dens vederstyggelige og skammelige Frugter,
hvilken ingen uden de igjenfMe ret kjender.
§ 8. Dette kan bedst forstaaes af Gnds fuld
komne Lov, som viser baade de herlige Dyder,
fom følger den ene af den anden, saa og de
derimod indplantede Lafter i deres Ordln.
! § 9. Satans Billede bestaaer i idel Udyder
og Laster, som udbryder i alle Slags Ond
staber og Vanarter, hvorfra Ingen, uden ved
guddommelig Kraft, kan befries, §lO. Endog
der er en liden Gnist og naturligt Lys tilbage
i Mennesket, saa bliver det dog vist, at Men
nesket af sig selv sandser ei de «åndelige Ting,
som t:l Guds Rige. 8 H- Deraf kan
der sees, hvad vi ere uden Christo, og hvor
HM vi har Behov at mistvivle paa os selv
og ftge Alt i vor Frelser.
2 Cor. 3, 18. Vi Alle, som
med et bart Ansigt skue Her
rens Herlighed som i et
Speil, blive forvandlede til
det samme Billede, fra Her
lighed til Herlighed, som af
Herren, som er A and en.
§ 1. Det evige Liv bestaar deri,
at manrcttelig kjender Christum, hans
Person, hans Embede, hans Belgjer
ninger og himmelske evige gode Ting,
hvilken Kundskab ved den Hellig-Aand
i vore Hjerter optcendes som et nyt
Lys, og bliver altid klarere og klarere,
ligesom et poleret Metal eller Speil
gjMes jo mere og mere blankt og klart,
ja det voxer daglig stedse som et lidet
Barn Dag fra Dag tiltager paa Le
gemet. Thi et Menneske bliver i sin
Omvendelse igjenfM og med Christi
Retfærdighed i Troen begavet, og
bliver saa derefter mere og mere dag
lig fornyet til Guds Lignclfe og Vil
lede ; men er dog ikke endnu fom en
fuldkommen Mand (Eph. 4,13), men
fom et Barn, der stedfe af den Hellig-
Aand nceres og ftdes, og bliver Tid
efter Tid Christo Icfu mere og mere
liig. Thi det ganste christelige Levnet
paa Jorden er og maa intet andet
vcere, end Guds Billedes og Lignelfes
Oprettelse i et troende Menneske, saa
at han stedse lever i den nye Fpofel
og daglig dcrmper og dMr i sig den
gamle Mosel, og det maa her i dette
Liv begyndes, men i det andet Liv
suldkommes. Og i hvem dette ikke
ftr den yderste Dag eller ftr hans
DFd og Endeligt af Verden begyndes,
i den bliver det og aldrig i al Evighed
oprettet. Derfor vil jeg nu til Be
slutning og til Overflod igjentage,
hvad Guds Billede og hvad Sataus
Billede er ; thi i disfe to Stykkers
Forklaring befattes den ganste Chri
stendom, og mange Troens Artikler
oplyfes ; fcmsom den om Arvefynden,
om den frie Billie, om Omvendelfe,
om Troen, om RetfoerdiggjMlsen,
om BMnen, om den nye FMel, om
Fornyelfcn, Hellig gjMelfen, det nye
Levnet og den nye Lydighed. Derom
mcerk nu efterfølgende Underretning.
§2. Mennestens Sjel er en udø
delig Aand, begavet af Gud med her
lige Krcefter, som ere Forstand, Vit
lie, Ihukommelse og andre Bevægel
ser og Begjceringer. Denne din Sjcel
stal du nu holde imod Gud og asmale
saaledes i den Guds Villede, at Gud
i din Sjoel kan sees og kjendes som i
et Speil. Thi det mener Paulus,
naar han siger, at Herrens Herlighed
stal stues idetfornyedeGuds Billede
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>