- Project Runeberg -  Værker i Mindeudgave / Sjette Bind /
295

(1920-1921) Author: Herman Bang
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Charlotte Wolter - IV - V

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

295 CHARLOTTE WOLTER
til sine Damer, selv hendes Bøn føles som Bøn af Guds
Salvede, der staar Gud Fader næst. Her er Højhed
mer end Hengivelse.
Men pludselig skælver denne Dronning af Dødsang-
stens uvilkaarlige Gys, der afbryder hendes Ord og la-
der hende klamre sig til sine Damer — de Levende
om hende, der skal dø, mens det tomme Blik forraa-
der, at Dødsskrækken lurer bag hendes Øje.
Saaledes spiller Charlotte Wolter Dødsangsten Gang
efter Gang, og hendes Kunst kredser bestandig om
Fremstillingen af Geniets sejrrige Fjende: Død.
Blandt alle Tidens Scenekunstnere synes Charlotte
Wolter ved Siden af Duse at have det største frem-
stillende Talent. Maaske var hun endog i et givet
Øjeblik den eneste geniale Personlighed paa Theatret,
som ejede den oprindelige fremstillende Evne.
Skuespilkunstens Forhold til Personligheden er saare
besynderligt og sammensat. Thi enhver Kunstner bliver
kun virkelig betydende ved sin Egenart, og alligevel
fordrer Skuespilkunsten af sin Mand, at han skal op-
give sig selv eller i alt Fald forpuppe sig bag en an-
dens, en Fremmeds Egenart, Digterens.
Men de stærke Personligheder revolterer mod denne
Selvopgivelse. De mægter den ikke en Gang.
Derfor ligger de fleste af de ypperste Begavelser,
der færdes paa Skuepladsen, i en uløst Strid med den
Kunst, de dyrker. Hvor Skuespilkunstens Maal er at
anskueliggøre Digtningens Mennesker, fremsprungne af
en andens Sjæls Liv, voldtager de Ypperste ofte denne
samme Digtnings Skikkelser, underlæggende dem helt
deres egen Personlighed og fremstillende altid ét —
og et helt andet Menneske: sig selv.
De giver i Skuespilkunsten, der af alle Kunster tvin-
ger til mest indirekte at tale om sig selv, sig selv gan-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:24:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bang/6/0301.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free