Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 1
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
öfver vardandets gåtor. Ännu hvilar mörker öfver
många af dessa. Men människans ande sväfvar nu
öfver djupen och skall småningom ur dem framkalla
en ny skapelse!
I samband härmed står utvecklingen af nya
rättsbegrepp på dessa områden. Medan det hedniska
samhället i sin hårdhet utsatte de svaga eller vanföra
barnen, har det kristna samhället gått så långt i
»mildhet», att det förlänger det obotligt och ytterligt
missbildade barnets lif, till en stundlig pina för
barnet själf och dess omgifning. Framtidens humanitet
däremot kommer troligen att visa sig sålunda, att
läkaren – under ansvar och kontroll – smärtfritt
släcker ett sådant lif. Men däremot uppehåller detta
kristna samhälle alltjämt skillnaden mellan de »äkta»
och »oäkta» barnen, en skillnad hvilken mer än något
annat bidrager att förfalska den verkligt etiska
uppfattningen af föräldraplikterna. Så länge icke hvarje
barn gent emot både far och mor har alldeles samma
rätt och båda föräldrarna gent emot hvarje barn
alldeles samma plikt, är ännu ej ens grundstenen lagd
till framtidens sedlighet i samlifvet mellan man och
kvinna.
Samhället kommer en gång att anse
gestaltandet af de erotiska förhållandena som de myndiga
individernas ensak. De älskande, de gifta komma att
betraktas och betrakta hvarandra som fullkomligt fria;
bindande löften i fråga om känslorna, äganderättsliga
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>