- Project Runeberg -  Kristina Nilsson, grevinna de Casa Miranda /
78

(1921) [MARC] Author: Beyron Carlsson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Den första stora triumfen.

Man gav Trollflöjten. Den vilseförda hade då
gått ej mindre än sextiosju gånger, trots det att
Adelina Patti samtidigt glänste i samma roll på
italienska operan. Och ändå förbleknade denna
framgång inför Kristinas framträdande i Trollflöjten,
som hon själv kännetecknar som sin första stora
triumf. Lyssnen till vad den sakförståndiga
musikern skriver:

Vilken gynnsammare horisont kunde Kristina
Nilsson egentligen välja än Trollflöjtens för att
avslöja för oss sin verkliga karaktär, sin musikaliska
och svärmiska naturell? Och ändå blev det även i
denna opera en överraskning så till vida, som hon
inte fick spela Pamina, kompositören-poetens
romantiska, veka och öppenhjärtiga hjältinna, utan den
tragiska Nattens drottning med sitt stjärndiadem.

Sedan den septemberkväll 1792 då den blonda
Aloysia Weber, strålande av den kärlek hon ingav
Trollflöjtens odödlige skapare, framträdde i denna
romantiska roll, har man icke upplevat maken till
hänförande harmoni.

Man kände sig, skildra de som sett Aloysia,
alldeles bländad, då denna mänskliga gestalt insvept i

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:35:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bckrinils/0084.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free