- Project Runeberg -  Kristina Nilsson, grevinna de Casa Miranda /
121

(1921) [MARC] Author: Beyron Carlsson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

son förstod återge rollen i alla dess skiftningar.
Men det kan tilläggas, att pressens omdömen på
andra sidan Kanalen voro lika entusiastiska inför
Kristina Nilssons tolkning av Margaretas roll. Så
här skriver exempelvis Daily Telegraph:

»Mademoiselle Nilsson känner sina
uttrycksmedel och är säker på sig själv. Hon har heller inte
tvekat att uppträda i en roll, där vi efter varandra
sett Lucca, Patti och Miolan-Carvalho. Hennes
rena, mjuka, melodiösa och silverklingande stämma,
har på ett fulländat sätt återgivit Juvelarian och
scenen där den oskuldsfulla ungmön berättar om
sin lilla systers död. Hennes sätt att uppfatta
Margaretas roll är mycket originellt och högst
personligt. Inte ett spår av den lössläppta passion, som vi
varit vana vid i scenerna i katedralen och fängelset.
Margareta synes oss i m:lle Nilssons gestalt som
en ung drömmande och sentimental flicka, vars
natur inte kan fatta någon våldsam känsla. Denna
tolkning är fylld av utsökt och naturligt behag.
Konstnärinnan bibehåller denna karaktär ända
därhän att hon står med ena foten på trappsteget, med
ena handen på dörrvredet, alltjämt beredd under
Fausts kärleksförklaring att skynda sin väg,
alldeles som om en högre vilja behärskade hennes
egen. Hon försmådde som följd därav också vissa
poser och rörelser, vissa effekter, som hennes
företräder skor i rollen briljerat med i det ögonblick
då den onda viljans olycksbådande moln första
gången förmörka Gretchens klara himmel.»

Sommaren 1868 finna vi Kristina Nilsson åter
i England. Her Majesty’s Theatre hade brunnit och
sångerskan fick nöja sig med den mer begränsade

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:35:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bckrinils/0129.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free