- Project Runeberg -  Kristina Nilsson, grevinna de Casa Miranda /
358

(1921) [MARC] Author: Beyron Carlsson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

lät i tidningarna införa en skrivelse vari hon väckte
förslag om en sådan musikalisk akademi och hon
erbjöd sig att träda i spetsen som instruktris i sång
och dramatisk konst. Skrivelsen slutar med
följande ord : »under min förestående resa till Europa har
jag åt hr Brignoli lämnat full rättighet att i denna
fråga handla i mitt namn, och då nödiga medel för
planens realiserande anskaffats, skall jag med nöje
skynda att intaga min plats i spetsen för företaget.»
Den vackra tanken blev emellertid aldrig
realiserad. Och det var skada. Det skulle onekligen
haft sitt intresse att se Kristina Nilsson som
professorska.

I mitten på 8o-talet hade operan ännu en
dominerande ställning i nöjesvärlden. Biografen
existerade inte, revyns lätt uppskörtade musa
drömde blott ännu om sina kommande erövringar
och cabareten satt uppe i Paris’ Montmartre och
anade inte vilken massa nöjesgeschäft som en gång
skulle lägga sig till med dess intima namn.
Konkurrens till operan fanns nog i alla fall förstås och
i England började man, liksom förresten även i
Amerika, märka hur publiken småningom fick smak
för mer lättuggad kost. Kristina Nilsson som inte
var rädd av sig, anklagade rentav prinsen av
Wales, sedermera kung Edward, för att bidraga till
denna smakförsämring. »I England», sade hon i
en intervju till en amerikansk tidningsman, »har
societetens främsta personlighet lett aristokratien,
av vilken operan så väsentligt beror, ner på ett lägre
plan av musikaliska och dramatiska prestationer,
fjärran från den högre operan och det klassiska
Shakespeare-dramat. På det viset nämligen, att han

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:35:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bckrinils/0388.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free