Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
at Petronius og Lucretia ved Stykkets Slutning
trækker sig tilbage til Scenens Baggrund, saa at
Tilskuerne ikke faar Lejlighed til at se hendes,
Hovedpersonens, Minespil, medens Pedanten gør
hende sin Kur.
Den Vægelsindede spilles uden synderligt Liv:
Stykket er en Farce, hvorfor da prædike til
Aftensang? Hr. Kolling er som Henrik i det ham
fremmede Fag saa stiv, at man formelig hører det
knække i alle Led, hvergang han bevæger sig, og
Ordene falder fra hans Læber haarde og tunge
som Kampesten. Denne Rolles Udførelse kan let
blive skæbnesvanger for Stykkets Lystighed, fordi
dette hører til Holbergs svagere. Man trættes,
naar man hvert femte Minut faar ny Forbavselse over
og ny Forklaring af den Vægelsindedes ingenlunde
mærkværdige Karakter. Som om man ikke kunde
forstaa en Kvindes Vægelsindethed uden at ty til
Djævle, Safter eller Vædsker som mulige
Forklaringsgrunde!
Man mærker ved Opførelsen af Den Vægelsindede,
at ingen sagkyndig Mand har ledet Fremstillingen
ind i en bestemt Takt. Enhver spiller for sig. Hr.
O. Poulsen tænker ikke paa at underordne sin
Lystighed, der er noget støjende og bred, under
Forestillingens hele Stil og at bringe sin
Levemand i Overensstemmelse med Broderens tørt
fremstillede Særling. De to Personer synes at
tilhøre to forskellige Tidsaldre. Muligvis havde
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>