Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Den Augsburgiska Bekännelsens Apologi eller Försvarsskrift - II. Om rättfärdiggörelsen
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Bekännelsens Apol. el. Försvarssky. II. Om rättfärdiggörelsen. fc3
nelse är halfgjord gärning, såsom
om någon ville säga, att
grammatiken gör, att hvar och en
blifver mästare i sin konst, emedan
hon gör dem skickliga och bereder
vägen för dem till andra konster och
vetenskaper, ehuruväl hvar och en
konst gör visserligen sin mästare.!
Så lära vi icke om tron, utan det
försvara vi, att vi enkannerligen
och sannfärdeligen genom själfva
tron för Kristi skull rättfärdiga
räknade varda eller för Gud täcka 1
och behagliga äro. Och emedan
det ordet justificari eller
rättfärdiggöras bemärker, att af
orättfärdiga göras rättfärdiga eller
pånyttfödas, så bemärker det ock,
att för rättfärdiga förklaras eller
räknas, ty skriften talar på
bäggedera sätten. Fördenskull vilja vi
först visa det, att tron allena af
en orättfärdig en rättfärdig gör,
det är, att vi genom tron aliena
syndernas förlåtelse undfå.
Somliga förarga sig öfver det
lilla ordet sola eller allena, ehuru
Paulus säger: »Så hålla vi nu det,
att människan varder rättfärdig
af tron utan lagens gerningar»*;
och uti Ef. 2: »Af nåden ären I
frälsta genom tron, och det icke
af eder, Guds gåfva är det; icke
af gärningar, på det ingen skall
berömma sig» **; ja ock uti Rom. 3:
«Allesamman äro de syndare ....
och varda rättfärdiga utan
förskyl-lan af hans nåd genom den
förlossning, som i Kristus Jesus skedd
är»***. Om detta utslutande ordet
sola eller allena några misshagar,
så må de ock utur Pauli skrifter
dessa uteslutande ord borttaga:
nämligen «af nåd», »utan
förskyl-lan», »icke af gärningar», »det är
en gåfva» och flera sådana, ty
dessa äro jämväl uteslutande ord.
Men vi utesluta härmed all mening
och tanke om någon vår egen
för-tjänst; men icke utesluta vi ordet
och sakramenterna, såsom våra
vedersakare oss försmädligen
beskylla. Ty vi hafva ju tillförene
sagt, att tron kommer af ordet,
hvarföre vi ock ordet och
predikoämbetet högligen prisa och
berömma. Men kärleken och
gärningarna böra följa på tron,
hvarföre de ock icke få uteslutna varda,
att de icke tron följa må, utan all
förtröstan uppå kärlekens eller
gärningarnas förtjänst varder
alldeles uti rättfärdiggörelsen
utesluten, och det vilja vi nu klarligen
bevisa.
Att vi undfå syndernas förlåtelse
allenast genom tron på Kristus.
Vi mena, att våra motståndare
jämväl bekänna och tillstå måste,
att uti rättfärdiggörelsen är först
syndernas förlåtelse nödvändig:
»ty Gud har allt beslutat under
otro»\; hvarföre vi således göra
den slutsatsen, att syndernas
förlåtelse undfå, det är att för Gud
rättfärdig varda, såsom skrifvet
står: »Säll är den, hvilken
öfverträdelsen förlåten, den synden öf
verskyld är» ††; genom tron allena
på Kristus, icke genom kärleken
icke för kärlekens eller för gär
ningarnas skull, undfå vi
syndernas förlåtelse, ehuruväl kärleker
följer på tron. Därföre varda v,
genom tron allena rättfärdiga
gjorda, så förstående rättfärdig
görelsen, att af en orättfärdig er
rättfärdig gjord varder eller ati
man pånyttfödd varder.
Det andra stycket af vårt argu
ment kan således lätteligen för
klaras, om vi veta, huru syndernas
* Rom. 3: 28. ** Ef. 2: 8. **» Rom. 3: 23, 24. † Rom. 11: 32. †† PsaL 32:1. KoL 1: U
1 Joh. 2: 2.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>