Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Den Augsburgiska Bekännelsens Apologi eller Försvarsskrift - IV. Om Guds kyrka och församling
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
B ek. Ap. el. Försv. IV. Om Guds kyrka o. församling. 126
söndras ifrån församlingen,
emedan Johannes Döparen har liknat
församlingen vid en loge eller lada,
hvaruti hvete och agnar
tillsammans förvarade äro *; och Kristus
har liknat henne vid en not, som
kastas i hafvet och allehanda
fiskar, onda och goda, församlar**.
Här se vi, att det sannas, som
man plägar säga: emot en
bak-dantares eller belackares bett har
man ingen läkedom; ingen kan så
varsamt och välbetänkt tala, att
han alltid kan undvika förtal. För
denna orsaks skull hafva vi här
tillagt den åttonde artikeln, på det
ingen måtte tänka, att vi skulle
vilja utesluta onda och ogudaktiga
skrymtare ifrån den kristliga
församlingens utvärtes gemenskap,
eller som vore det vår mening
att frånkänna sakramenterna, när
de genom skrymtare eller
ogudaktiga Guds ords tjänare utdelas,
deras kraft eller verkan.
Fördenskull behöfva vi icke här något
vidlyftigt försvar emot denna
beskyllning, i synnerhet som den
åttonde artikeln skall tillräckligt
rentvå oss därifrån. Ty vi medgifva,
att skrymtare och ogudaktiga må
i detta lifvet vara med andra
tillsammans uti församlingen, och att
de må vara församlingens
ledamöter i anseende till
församlingens gemenskap i utvärtes tecken,
det är ordet, bekännelsen och
sakramenterna, i synnerhet om de icke
bannlysta eller ur församlingen
uteslutna äro; icke heller äro
sakramenterna därföre utan kraft och
verkan, att de genom de
ogudaktiga handhafvas och utdelas; ja,
vi kunna rätt bruka
sakramenterna, äfven om de genom de
ogudaktiga utdelas. Förty Paulus har
ock förutsagt, att antikrist skall
j sätta sig i Guds tempel***, det är
härska och regera uti
församling-| en och där hafva ämbete. Men
| kyrkan är icke allenast en
gemenskap i yttre ting och ceremonier,
såsom andra samfund; utan hon
är förnämligast en trons och den
Helige Andes gemenskap uti våra
hjärtan, som likväl har sina
utvärtes kännetecken, hvarigenom hon
kan igenkännas; nämligen
evangelii rena och klara lära och
sak-ramenternas rätta bruk i
öfverensstämmelse med Kristi evangelium.
Och denna kyrka allena kallas
Kristi kropp, hvilken Kristus
genom sin Ande förnyar, helgar, styr
och regerar, såsom Paulus
vittnar Ef. 1. då han säger: »Gudhar
satt honom församlingen till ett
hufvud öfver all ting, hvilken är
hans kropp och hans uppfyllelse,
som allt i allom uppfyller»f.
Därföre äro icke de Kristi lemmar,
uti hvilka Kristus genom sin
Helige Ande icke verkar. Våra
motståndare bekänna ock detsamma,
att de onda och ogudaktiga äro
allenast döda lemmar uti
församlingen; och därför förundra vi oss
däröfver, hvarföre de så angripa
och klandra vår beskrifning af
församlingen, som allenast talar om
lefvande lemmar däri; och icke
hafva vi däruti sagt något nytt.
Paulus beskrifver församlingen
alldeles på samma sätt, att hon
skall rengöras, på det hon må
helig varda, och tillägger de
utvärtes kännetecknen, nämligen ordet
och sakramenterna. Ty så säger
han: »Kristus älskade
församlingen och har utgifvit sig själf för
henne, på det han henne helga
skulle, och har gjort henne ren i
vattnets bad genom ordet, på det
han skulle beställa sig själf en
Matt. 3: 12. ** Matt. 13: 47.
Tess. 2: 4. † Ef. 1: 22, 2a
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>