- Project Runeberg -  Lutherska kyrkans bekännelseskrifter /
429

(1895) [MARC] [MARC] Translator: Gottfrid Billing With: Martin Luther, Gottfrid Billing
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Konkordieformeln - Första delen - XI. Om Guds eviga utkorelse eller nådaval - XII. Om andra kätterier

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Konkordieformeln. I.

12. Om andra kätterier. 429

Att då Gud kallar oss till sig,
är det icke hans allvar, att alla
människor skola komma till honom.

Att Gud icke vill, det alla
människor skola blifva saliga, utan
att några äro, icke i anseende till
sina synder utan blott och allena
efter Guds råd, vilja och uppsåt,
ämnade till fördärfvet, så att de
alldeles icke kunna blifva saliga.

Att icke allena Guds
barmhärtighet och Kristi heliga fbrskyllan
utan jämväl i oss själfva är någon
orsak till nådavalet, i anseende
hvartill Gud skall hafva utvalt oss
till det eviga lifvet.

Alla dessa läror äro falska,
grufliga och försmädliga, och genom
dem afhändes de gudfruktiga all
den tröst, som de borde fatta af
evangelium och sakramenternas
bruk; och bör man fördenskull
ingalunda lida dem uti Guds församling.

Detta är den korta och
enfaldigaste förklaringen af de tvistiga
artiklar, hvarom det emellan
teologerna af den Augsburgiska
bekännelsen någon tid blifvit tvistadt
och med skiljaktiga meningar
dis-puteradt. Och af denna förklaring
kan en gudfruktig människa,
huru enfaldig hon är, efter Guds
ords öfverensstämmelse och
katekesens enfaldiga lära fatta, hvad
rätt eller orätt är. Ty här är icke
allenast den rena läran tydligt
anförd utan ock den motsatta och
falska läran förkastad och ogillad;
desslikes de förargliga
tvistighe-terna grundligen afgjorda och
af-dömda.

Den allsmäktige Guden, vår
Herres Jesu Kristi Fader, gifve,
att vi alla genom den Helige
Andes nåd måtte vara uti honom
samdräktiga och eniga och uti
sådan kristlig och honom
välbehaglig enighet ståndaktiga blifva!
Amen.

XII. Om andra kätterier
och sekter, som aldrig
hafva antagit den
Augsburgiska bekännelsen.

På det att ingen må misstänka
oss för sådana kätterier och
sekter, därföre att vi uti föregående
förklaring icke hafva uttryckligen
namngifvit dem, har man funnit,
nödigt att vid slutet af denna
skrift allenast uppräkna deras
artiklar, hvaruti vår tids falska
lärare träda ifrån sanningen och
lära i strid med vår kristliga tro
och bekännelse.

Anabaptisternas eller
vederdöpar-nes villfarelser.

Vederdöpare äro fördelade uti
många sekter, af hvilka några
försvara flere, andra färre
villfarelser; men i allmänhet bekänna de
alla en sådan lära, som hvarken
i församlingen, det världsliga
regementet eller hushållsståndet kan
tålas.

Vederdöparnes artiklar, som icke

kunna lidas uti församlingen.

Att Kristus icke har undfått sitt
kött och blod af jungfru Maria utan
fört det med sig från himmelen.

Att Kristus icke är en sann Gud
utan allenast högre än andra
heliga, alldenstund han har undfått
flera den Helige Andes gåfvor än
eljest någon annan helig
människa.

Att vår rättfärdighet för Gud
består icke uti Kristi blotta
för-skyllan utan uti förnyelsen och
alltså i vår egen fromhet, uti
hvilken vi vandra. Men
vederdöparnes rättfärdighet består till en stor
del uti en själfvald och af männi-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:40:22 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekann95/0441.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free