Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Den 29 September
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Den 29 September.
Efter sin barmhertighet gjorde Han oss saliga genom den nya
födelsens bad. Tit. 3: 5.
Här se wi, hwilka nådeskatter Herren fästat wid dopet, hwad och
huru mycket wi der undfå. Det heter nemligen intet mindre än:
warda salig. Att warda salig åter, innebär att befrias ifrån alla sina
synder, ifrån dödens och djefwulens wåld och deremot insättas uti det
ewiga lifwets oändliga arf och håfwor; att på en gång återfå all den
nåd, det barnaskap hos Gud, den ära och herrlighet, hwartill wi uti
skapelsen woro ämnade, hwarifrån wi genom synden woro fallna, men
hwartill Christus med allt sitt görande och lidande, ja, med sin död och
uppståndelse åter förwärfwade oss rättighet. O, makalösa kärleksråd!
Allt detta wille Christus sammanbinda med och likasom nedlägga uti
döpelsens watten, för att sålunda med ett synligt tecken i sin församling
kunna utmärka den enskilda egaren af all denna nåd och dermedelst
ändtligen förmå oss till att omfatta hans stora, men andliga och
osynliga gåfwa och taga tröst åt oss. Döpelsens watten, så ringa det än
synes för utwärtes ögon, är då likwäl ett öfwermåttan rikt och dyrbart
watten. Det är härmed, likasom om en stor egendomsherre sade om
en ringa guldring: "Hwilken som får och emottager denna ring, den
skall ega mig sjelf och all min egendom." Då wore den ringen, om
ock i sig sjelf blott af några få riksdalers wärde, likwäl nu en
underbart dyr ring; ty den innebure icke blott sitt eget wärde af några
riksdaler, utan nu wore hela personen, som gjorde löftet, jemte alla hans
stora egodelar inneslutna i denna ringens wärde. Och hwarföre så?
Jo, endast för det löftesord, som war fästadt wid denna ring, nemligen
att den, som finge och annammade honom, skulle få ega allt detta.
Så är det ock med dopet: Utan Guds ord är det blott watten och af
intet wärde, men genom det löftesord, Christus fästade wid detta watten,
är det ett sakrament, hwari all nåd och salighet äro nedlagda.
Det är lärorikt att betrakta, huru Gud ofta brukat detta sätt att
wid jordiska och synliga ting och tecken sammanknyta osynliga och
himmelska nådegåfwor. Det swaga, sinnliga, klentrogna menniskohjertat
har alltid behöft sådant. Wi hafwa härpå många exempel i gamla
testamentet — exempel hwilka just förebilda wår frälsning genom
Christus. När Israels barn skulle skonas för mordängelns swärd, skedde
det genom det synliga tecknet, att dörrträden skulle bestrykas med
påskalammets blod. Och när de i öknen woro bitna af de brännande
ormarna, skulle de frälsas från döden genom den upphöjda kopparormens
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>